Ny søkeløsning for Arbeidstilsynets samtykke kutter saksbehandlingstiden
Det siste året har Arbeidstilsynet digitalisert søknadsløsningen for samtykke i byggesaker. Det har gjort den langt mer effektiv og sparer kostbar ventetid for tiltakshavere som må søke Arbeidstilsynet om samtykke. Søknadsplikten gjelder tiltak som er søknadspliktige etter plan- og bygningsloven og som skal inneholde arbeidsplasser.
Fra manuell til digital søknad og saksbehandling
Tidligere har søkeprosessen bestått av søknadsskjema i PDF-format, nedlastinger og manuell innsending via Altinn eller tradisjonell post. I mars 2021 ble søkeløsningen for byggesak først digitalisert. Nå er den digitale løsningen blitt ytterligere forbedret og effektivisert. Stadig flere tilbydere av byggesøktjenester har samtykkeløsningen i sine søknadsløsninger.
– Arbeidstilsynet jobber hele tiden med å digitalisere tjenester som gir brukerne våre mer effektive arbeidsprosesser. Derfor er vi stolte over å ha fått på plass løsninger som gjør byggeprosessen mer smidig, sier Trude Vollheim, direktør i Arbeidstilsynet.
Søknaden kan få umiddelbart samtykke
I den nye søkeløsningen kan søkere avgi egenerklæring og få automatisk samtykke – helt uten manuell saksbehandling – like etter at søknaden er sendt. Det forutsetter at søkeren dokumenterer og erklærer at tiltaket oppfyller alle krav.
– Egenerklæringen og preaksepterte løsninger svarer på et ønske som bransjen har hatt i mange år. Det bidrar til å gjøre arbeidsprosessene mer forutsigbare og effektive for bransjen. Det er vi glade for å bidra til, sier Tommy Pedersen, seksjonsleder ved Seksjon for byggesak i Arbeidstilsynet.
Egenerklæring gir uansett kortere saksbehandling
Mens saksbehandlingstiden ved manuell saksbehandling kan være fire til tolv uker, vil det automatisk genererte vedtaket være klart på få minutter.
– Hvis ett eller flere krav i egenerklæringen ikke er erklært oppfylt, vil saken sendes videre til manuell saksbehandling. Da vil vi i hovedsak rette fokus mot akkurat disse forholdene i saksbehandlingen. Dette fører til kortere saksbehandlingstid også for søknader som går til manuell saksbehandling, forklarer Pedersen.
Gode tilbakemeldinger fra brukerne
Den digitale egenerklæringen har vært testet og i bruk hos én av søknadsløsningene siden slutten av mai. Hittil har omtrent 170 søknader fått automatisk samtykke, og prøveperioden har gitt mange positive tilbakemeldinger fra brukerne.
Foreløpig er det mulig å søke digitalt via disse søknadsløsningene, der de to første har integrert egenerklæring:
Ambita og Holte er i gang med å utvikle sine løsninger med egenerklæring og vil kunne tilby disse utover høsten.
Tett samarbeid gir brukergevinst
Den nye løsningen er del av ordningen Fellestjenester Bygg, en digital regelverksplattform som kontrollerer og sender inn byggesøknader. Fellestjenester BYGG er utviklet av Direktoratet for byggkvalitet, i tett samarbeid med kommuner og KS, andre sektormyndigheter, byggenæringen og IKT-bransjen. Plattformen brukes allerede av over 50 prosent av de profesjonelle aktørene i markedet.
Arbeidstilsynet er den første sektormyndigheten som har utviklet en løsning for tilstedeværelse på plattformen, i tett samarbeid med leverandørene av søknadsløsningene, Sikri, Arkitektum, DFØ, Altinn, KS Fiks, i tillegg til Digdir og Direktoratet for byggkvalitet (DiBK).
– Aktører i byggenæringen bør slippe å forholde seg til hvem som forvalter hvilke regelverk, og få løst flere deler av søknadsprosessen på ett sted. Vi er veldig glade for at Arbeidstilsynet er første sektormyndighet til å bli med i Fellestjenester BYGG. Det vil gi en langt mer effektiv hverdag for flere i byggenæringen, sier Per-Arne Horne, direktør i Direktoratet for byggkvalitet (DiBK).
Nøkkelord
Kontakter
Sofie Skarholt OttesenKommunikasjonsrådgiver
Tel:41659879sofie.skarholt.ottesen@arbeidstilsynet.noBilder
Om Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Etatens hovedoppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav.
Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Nå blir kravene til forsvarlig innkvartering av arbeidstakere tydeligere19.4.2024 10:07:29 CEST | Pressemelding
1. juni blir kravene som stilles til innkvartering som arbeidsgivere tilbyr arbeidstakere forskrifestet. Målet er å forhindre uforsvarlig og uverdige boforhold.
Forebygg ulykker med rett bruk av personløfter17.4.2024 10:06:36 CEST | Pressemelding
De siste årene har det blitt vanligere å bruke personløfter (lift) til arbeid i høyden. Men det er risikofylt arbeid, og årlig mottar Arbeidstilsynet 3 til 4 ulykkesmeldinger etter bruk av slik lift. Ulykkene er ofte svært alvorlige, og noen ganger også med dødelig utfall.
La oss snakke om lønn2.4.2024 12:00:43 CEST | Pressemelding
Hva kan Arbeidstilsynet hjelpe deg med når det gjelder lønn? Hvordan vet du om du får den lønna du fortjener? Må du bytte jobb for å få mer? Lønn er tema i den nyeste podkastepisoden av Arbeidslyst.
Arbeidstilsynets årsrapport for 202318.3.2024 06:00:00 CET | Pressemelding
Flere tilsyn, flere brudd avdekket i tilsynene, mer digital veiledning og rekordmange overtredelsesgebyr. Det er noen av hovedpunktene fra Arbeidstilsynets årsrapport fra 2023.
Arbeidsmiljøtilstanden i Norge: Tre nye rapporter fra Arbeidstilsynet beskriver de største utfordringene i arbeidslivet4.3.2024 14:45:44 CET | Pressemelding
Arbeidsrelatert kreft, vold og trusler mot lærere, sykefravær i helsesektoren, useriøse og kriminelle aktører i arbeidslivet og kunstig intelligens. Dette er noen av faktorene som Arbeidstilsynet mener preger det norske arbeidslivet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom