Ny smittevernveiledning for varemesser skal gi ekstra trygghet for arrangører, utstillere og gjester

I samarbeid med Standard Norge har varemessebransjen utviklet en egen smittevernveiledning. – Både utstillere og gjester skal føle seg trygge når vi åpner dørene igjen, sier Anders Skaslien i Stiftelsen Norges Varemesse.
Bransjen håper de snart kan ønske gjester velkommen til varemesse, som her på Oslo Design Fair for noen år siden. Foto: Inger Marie Grini/ Norges Varemesse

Den nye veiledningen er skrevet på oppdrag fra helsemyndighetene og angir smitteverntiltak og -rutiner for vare- og handelsmesser. Den tar for seg blant annet generelle tiltak for godt smittevern, som avstand og renhold, og spesifikke tiltak for besøkende, arrangører, ansatte og utstillere, som registrering av besøkende, kontaktløs betaling og «enveiskjøring» i messeområdet.

Veiledningen er utarbeidet av Standard Norge i samarbeid med Bransjegruppen for store innendørs arrangementer og Sponsor- og Eventforeningen. Den er en av flere bransjespesifikke smittevernveiledninger som Standard Norge har utviklet i samarbeid med bransjene selv. Veiledningene er bygget på covid-19-forskriften og beskriver hvordan kravene til godt smittevern skal stilles innenfor et område eller en sektor. Veiledningen er tilgjengelig på norsk og engelsk.

En trygghet for arrangører, utstillere og gjester

Det siste året har det ikke vært mulig å arrangere store messer med flere tusen gjester. Anders Skaslien, direktør Expo Operation i Stiftelsen Norges Varemesse, tror smittevernveiledningen blir et nyttig verktøy når det igjen blir tillatt å arrangere messer.

– En felles veiledning vil gjøre både arrangører og utstillere trygge på hvilke rutiner de skal følge i planlegging og gjennomføring av store messer. Smittevernrutinene er godt etablert i samfunnet, men det vil alltid dukke opp praktiske spørsmål og da er denne veiledningen nyttig, sier Skaslien.

Sammen med representanter for Bygg Reis Deg AS, Compass Fairs AS, Boligmessen og Sponsor- og Eventforeningen har han deltatt i utviklingen av smittevernveiledningen. Bransjen har et sterkt ønske om å komme i gang igjen og jobber for at messer skal sidestilles med handelsnæringen hvor antallet besøkende reguleres ut fra areal og mulighet til å holde avstand.

– Vi har 40 000 kvadratmeter å ta av i messeområdet, så vi kan ta imot mange uten at avstand blir et problem. Det samme gjelder de andre store messeområdene i Norge. Bransjen er eksperter på inn- og utslipp og vi vet hvem som er gjester hos oss. Det gjør smittesporingen enklere og gjenåpningen trygg, sier Skaslien.

Arrangører som bruker smittevernveiledningen, kan bruke merket «TRYGG varemesse».

Bakgrunn

Gode smittevernrutiner er en forutsetning for å få norske virksomheter i gang igjen i en krevende smittesituasjon. På oppdrag fra Helsedirektoratet utvikler Standard Norge bransjestandarder innenfor smittevern, i tett samarbeid med helsemyndighetene og bransjene selv.

– Gjennom dette oppdraget bidrar vi til sikker drift i flere deler av samfunnet. Det tar tid å lage gode rutiner, men det kan vi hjelpe bransjene med, for nettopp struktur og organisering er vår spisskompetanse. Så kan bransjene selv bruke tid og energi på egen drift, sier Jacob Mehus, administrerende direktør i Standard Norge.

– Nå får vi et meget godt verktøy for å utvikle gode standarder for smitteforebygging i virksomhetene. De etablerte strukturene sikrer hurtig utvikling samtidig som kvaliteten ivaretas. Det faglige samarbeidet mellom Standard Norge, Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet sikrer gode prosesser, sa assisterende helsedirektør Olav Slåttebrekk da Standard Norge fikk oppdraget i august 2020.

Fakta

Standard Norge er en medlemsorganisasjon som fastsetter og utgir Norsk Standard. Organisasjonen er det norske medlemmet i den internasjonale standardiseringsorganisasjonen ISO og den europeiske standardiseringsorganisasjonen CEN.

Stiftelsen Norges Varemesse er en internasjonal arena i Lillestrøm for messer, kongresser, konferanser, banketter, events og konserter. I 2019 hadde stiftelsen omtrent 120 arrangementer og 600 000 besøkende.

Norsk Hurtigspesifikasjon for smittevern

Etter avtale med Helsedirektoratet utvikler Standard Norge retningslinjer for godt smittevern for ulike bransjer. Norsk Hurtigspesifikasjon – Covid-19 (NHS-C19) beskriver hvordan kravene til godt smittevern skal stilles innenfor et område eller en sektor. Bygg og anlegg, treningsbransjen, detaljhandelen og sjømatindustrien er blant bransjene som har utviklet smittevernveiledninger i samarbeid med Standard Norge.

NHS C19011:2021 Norsk Hurtigspesifikasjon for smittevern for vare- og handelsmesser kan lastes ned hos Standard Norge

Anders Skaslien, direktør Expo Operation i Stiftelsen Norges Varemesse.
Jacob Mehus, administrerende direktør i Standard Norge.
Assisterende helsedirektør Olav Slåttebrekk.