Ny smittevernveiledning for sjømatindustrien

Sjømatindustrien og Standard Norge har i samarbeid utviklet en smittevernveiledning. – Det blir enklere å jobbe systematisk med smittevern, sier Sverre Johansen i Sjømat Norge.
Mange virksomheter har gode rutiner allerede, men den nye veiledningen gir en ekstra trygghet.  Illustrasjonfoto: Tony Hall /Sjømat Norge
Mange virksomheter har gode rutiner allerede, men den nye veiledningen gir en ekstra trygghet. Illustrasjonfoto: Tony Hall /Sjømat Norge

Den nye veiledningen er skrevet på oppdrag fra helsemyndighetene og angir smitteverntiltak og -rutiner for virksomheter i sjømatindustrien. Den tar for seg blant annet generelle tiltak for godt smittevern og spesifikke tiltak for produksjonslokaler, oppholdsrom og ansattes boforhold. Den har også et eget kapitel som orienterer om prosedyrer ved påvist smitte og regler for karantene ved innreise til Norge. Veiledningen er tilgjengelig på norsk, og skal oversettes til engelsk, polsk, litauisk og rumensk.

Den er utarbeidet av Standard Norge i samarbeid med representanter for næringen og er en av flere bransjespesifikke smittevernveiledninger som Standard Norge har utviklet i samarbeid med bransjene selv. Veiledningene er bygget på den såkalte Covid-19-forskriften og beskriver hvordan kravene til godt smittevern skal stilles innenfor et område eller en sektor.

En ekstra trygghet

Strenge rutiner for god hygiene er ikke noe nytt for matindustrien. Det som er nytt det siste året er risikoen for smittespredning mellom ansatte, og de store konsekvensene det vil ha for driften på en fabrikk, påpeker Sverre Johansen som er direktør for industri og handel i Sjømat Norge.

Sammen med representanter for Norsk Villfisk, Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund og Sjømatbedriftene har han deltatt i utviklingen av smittevernveiledningen for sjømatindustrien.

– Veiledningen gjør det enklere å jobbe systematisk med smittevern. Mange av oss har gode rutiner allerede, men denne gir oss en ekstra trygghet på at rutinene våre er gjennomarbeidet og oppdatert. Dette er et nyttig verktøy, basert på beste praksis, som vi anbefaler alle virksomheter å ta i bruk, sier Johansen.

Bakgrunn

Gode smittevernrutiner er en forutsetning for å få norske virksomheter i gang igjen i en krevende smittesituasjon. På oppdrag fra Helsedirektoratet utvikler Standard Norge bransjestandarder innenfor smittevern, i tett samarbeid med helsemyndighetene og bransjene selv.

– Gjennom dette oppdraget bidrar vi til sikker drift i flere deler av samfunnet. Det tar tid å lage gode rutiner, men det kan vi hjelpe bransjene med, for nettopp struktur og organisering er vår spisskompetanse. Så kan bransjene selv bruke tid og energi på egen drift, sier Jacob Mehus, administrerende direktør i Standard Norge.

– Nå får vi et meget godt verktøy for å utvikle gode standarder for smitteforebygging i virksomhetene. De etablerte strukturene sikrer hurtig utvikling samtidig som kvaliteten ivaretas. Det faglige samarbeidet mellom Standard Norge, Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet sikrer gode prosesser, sa assisterende helsedirektør Olav Slåttebrekk da Standard Norge fikk oppdraget i august 2020.

Fakta

Standard Norge er en medlemsorganisasjon som fastsetter og utgir Norsk Standard. Organisasjonen er det norske medlemmet i den internasjonale standardiseringsorganisasjonen ISO og den europeiske standardiseringsorganisasjonen CEN.

Sjømat Norge er landets største sjømatorganisasjon og dekker hele verdikjeden fra fjord til bord. Foreningen representerer nesten 800 medlemsbedrifter med omtrent 16.000 ansatte i fiskeindustri, havbruk, fôrproduksjon, biomarin industri, teknologi og service, sjømatrederi og fiskehelse.

Norsk Hurtigspesifikasjon for smittevern for sjømatindustrien

Etter avtale med Helsedirektoratet utvikler Standard Norge retningslinjer for godt smittevern for ulike bransjer. Norsk Hurtigspesifikasjon – Covid-19 (NHS-C19) beskriver hvordan kravene til godt smittevern skal stilles innenfor et område eller en sektor.

NHS C19010:2021 Norsk Hurtigspesifikasjon for smittevern for sjømatindustrien er tilgjengelig gratis hos Standard Norge.

Sverre Johansen, direktør for industri og handel i Sjømat Norge. Foto: Are Kvistad/ Sjømat Norge
Jacob Mehus, administrerende direktør i Standard Norge.
Assisterende helsedirektør Olav Slåttebrekk.