MSG Aviation

Ny robot vil gjøre avising raskere og mer miljøvennlig på OSL

Del

En ny, grønn innovasjon fra Telemark skal bidra til å redusere både utslipp og kostnader for flyselskapene. Om vel et år står MSG Aviations robot klar på Oslo lufthavn Gardermoen (OSL).

Etter ti år med utvikling og testing på Geiteryggen i Skien skal en automatisk løsning for innendørs avising, vask, motorvask og teknisk inspeksjon av fly nå tas i bruk kommersielt.

- Vi er veldig godt fornøyde med at vi nå setter i gang arbeidet med å bygge verdens første robot for avising, vask, motorvask og teknisk inspeksjon av fly på OSL. Det er ingen grunn til at flyselskapene skal fortsette med kun manuell avising og vask av fly, når vi kan gjøre det raskere, bedre og mer miljøvennlig ved bruk av ny teknologi. Vi kan bidra til at flyselskapene blir mer effektive og punktlige samtidig som de sparer penger på drivstoff og reduserer klimautslippene, sier administrerende direktør Geir Steiro i MSG Aviation.

- Luftfarten er avhengig av bærekraftige løsninger, og vi i Avinor verdsetter nytenkning og innovasjon som kan bidra til nettopp dette. Vi er derfor glade for at MSG skal bygge et pilotanlegg for avvising og vask av fly ved Oslo lufthavn, sier Ole Petter Storstad, direktør flysidedrift ved OSL.

Regelmessig utvendig vask av fly gir mindre luftmotstand og dermed en estimert reduksjon i drivstofforbruk som er estimert til to prosent.

God vask gir dessuten mindre slitasje på flyene som igjen gir lavere vedlikeholdskostnader. Flyselskaper over hele verden har med andre ord behov for disse tjenestene, men med noe ulike behov. Her i nord er det størst behov for avising og vask, mens det i mer eksotiske strøk hvor flyene flyr over ørken er en stor utfordring å rense flyskrog for sand.  

MSG Aviation har inngått intensjonsavtaler med Norwegian og Flyr om vasking, avising og inspeksjon av fly. Widerøe Ground Handling har inngått intensjonsavtale om å være operatør, samt å benytte det planlagte anlegget på OSL.

- At en rekke flyselskaper allerede har signert med oss er godt nytt for miljøet. Å redusere utslippene er et felles ansvar, og vår løsning vil kunne ta flybransjen et viktig skritt i riktig retning. Det tar mange år før en del av bærekraftstiltakene for denne bransjen, som flåteutskiftning, elektrifisering og biodrivstoff, er en realitet. Vår løsning vil være tatt i bruk på OSL om vel et år og er et av mange initiativ som til sammen vil bidra til få ned utslippene, sier Steiro.

Miljøvennlig og effektiv vask og avising av fly

Roboten fjerner is og snø, og vasker flyskroget og flymotoren. Dette foregår innendørs, i et lukket anlegg. Ved hjelp av de lange robotarmene er prosessen langt mer nøyaktig og presis enn dagens løsning, der man bruker biler med manuell sprøytearm for å gjøre jobben.

MSG Aviations robot er bygget for å vaske alt fra større passasjerfly til mindre privatfly. Også militære fly vil kunne bruke roboten. Både avising, vasking og inspeksjon av fly er tidkrevende prosesser. Normalt tar det mellom fire og ti timer å vaske et fly, og det gjøres mer eller mindre manuelt. OSL er blant de aller beste i verden på avising av fly, men ved å automatisere denne prosessen vil det kunne gjøres enda raskere og mer miljøvennlig.

Stor internasjonal interesse

MSG Aviation er i dialog med en rekke internasjonale flyplasser og flyselskaper om etablering.

– Det er ikke bare i kalde strøk at man må avise fly. Det foregår derfor avising på flere flyplasser enn man skulle tro. Omtrent 2500 flyplasser driver med avising i dag. Hele verden er vårt nedslagsfelt og vi har god dialog med en rekke potensielle kunder, men de tekniske løsningene skal fortsatt utvikles ved anlegget vårt i Skien, sier Steiro.

Inspeksjon uten å åpne flyskroget

Fra den opprinnelige ideen om vask og avising har MSG Aviations forretningsmodell utviklet seg og innebærer nå også teknisk inspeksjon av fly. Nylig signerte selskapet en intensjonsavtale med Dolphitech, en av verdens ledende selskaper innen inspeksjon ved bruk av ultralyd.

- Med kamera, ultralyd og tilhørende datasystemer kan vi «scanne» fly for skader uten å åpne skroget i det hele tatt. Vi har allerede maskinen, så det er egentlig bare å sette mer utstyr på og integrere det med systemene våre, sier Steiro.

Ideen kom under vinterforsinkelse

MSG Aviations gründer Svein Gunnar Mæland har jobbet med ideen om en bærekraftig vaskehall for fly i nesten ti år. Mæland er utdannet innen mekaniske fag og ledelse, og har vokst opp med en far som solgte bilvaskemaskiner.

- I julen 2009 ble broren min to døgn forsinket fra Amsterdam. Det gav meg ideen om å utvikle en langt større variant av bilvaskemaskinene jeg så hos faren min, som kunne passe til fly. Der startet utviklingen av en robot som vasker og fjerner snø og is på fly på en mer økonomisk, miljøvennlig og effektiv måte, sier Mæland.

Nå er det første kommersielle pilotanlegget snart en realitet. Om vel et år setter MSG Aviation sin første robot på Oslo lufthavn Gardermoen (OSL) i drift. Målet med avtalen er å teste et anlegg i kommersiell drift på et område på flyplassen som Avinor leier ut til MSG Aviation i en 3-årig avtale. Flyselskaper og selskaper som tilbyr bakketjenester på OSL skal kunne benytte seg av roboten.

Nøkkelord

Kontakter

Geir Steiro
Administrerende direktør i MSG Aviation
+47 417 45 777

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde
Fra venstre: Svein Gunnar Mæland (gründer MSG Aviation), Ole Petter Storstad (Avinor), Geir Steiro (adm.dir. MSG Aviation) og Ove Trøen (styreleder MSG Aviation).
Fra venstre: Svein Gunnar Mæland (gründer MSG Aviation), Ole Petter Storstad (Avinor), Geir Steiro (adm.dir. MSG Aviation) og Ove Trøen (styreleder MSG Aviation).
Last ned bilde

Om MSG Aviation

MSG Aviation
MSG Aviation
Voldsvegen 204
3739 Skien

https://msgproduction.no/

Selskapet MSG Aviation tilbyr grønnere og smartere løsninger for vasking, avising og teknisk inspeksjon av fly. MSG Aviation skal i 2022 sette i gang byggingen av sin første robot for vasking og avising av fly på Gardermoen, og har allerede inngått intensjonsavtaler med flere av de store flyselskapene i Norge. Selskapet har i tillegg en «vaskehall»-prototype på Geiteryggen flyplass i Skien som de har fått midler fra EU og Innovasjon Norge til å utvikle. Selskapet har også et fly av typen Boeing 737 som har blitt brukt for å teste løsningen.