Ny regjering må fullføre revidering av forskriften om hjemmekontor

Dagens lovverk krever skriftlig avtale om hjemmekontor. I forslaget til endring av forskriften reises spørsmål om hvilke plikter arbeidsgiver skal ha – blant annet til å ivareta fysisk arbeidsmiljø, psykososialt arbeidsmiljø og arbeidstidsbestemmelsene.
Nesten 99 % av norsk næringsliv består av små- og mellomstore bedrifter som til sammen sysselsetter rundt 60 % av alle ansatte i privat sektor.
Et stort flertall av disse bedriftene benytter ekstern regnskapsfører også som rådgiver knyttet til drift, forretningsutvikling og ikke minst personalledelse, sier Rune Aale-Hansen, leder i bransjeforeningen Regnskap Norge.: – I takt med gradvis avvikling av smitteverntiltak knyttet til pandemien, registrerer vi diskusjon knyttet til hvordan den nye kontorhverdagen vil bli. Dette er et tema vi forventer får økt personalpolitisk oppmerksomhet. Det vi uten tvil kan slå fast er at alle nå har erfart at det å jobbe digitalt hjemmefra, går fint. Samtidig har mange erfart at avstanden til kollegaer blir større.
Rettigheter og plikter knyttet til hjemmekontor – særlig utfordrende for små- og mellomstore bedrifter?
– I debatten om hjemmekontor, eller det å jobbe hjemme, savner Regnskap Norge at dette også skjer på premissene til små- og mellomstore bedrifter. For mange av dem kan rettigheter rundt fysisk arbeidsmiljø på et hjemmekontor bli økonomisk utfordrende, sier Regnskap Norge-direktøren: – Hvordan kan regelverket følges opp i praksis? På hvilken måte kan etterlevelse av arbeidsmiljøloven, arbeidstider og sittestillinger kontrolleres av arbeidsgiver – samtidig som han skal ivareta et godt arbeidsmiljø for hele virksomheten?
Hvordan og hvor langt skal arbeidsgiver gå for å kontrollere at arbeidstiden overholdes og at arbeidsmiljøet er bra?
– Mange har nok erfart at det å jobbe hjemme gjerne medfører at man jobber utover normalarbeidsdagen. Søndagsarbeid er jo etter dagens lovverk ikke tillatt, så hva da i det fleksible arbeidslivet, spør Aale-Hansen og avslutter: – Hittil har debatten om «hjemmekontor» i liten grad forholdt seg til det lovverket som eksisterer og som nå er på høring.
Fra Regnskap Norge sin side vil vi sterkt oppfordre den nye regjeringen til å fullføre det pågående høringsabeidet og bidra til opplyst debatt og et moderne regelverk som er forståelig og enkelt å følge – og som bidrar til et fleksibelt arbeidsliv.
Kontakter
Marit Kaarbø LøvoldPressekontakt
Tel:99029507marit.lovold@regnskapnorge.noBilder

Om Regnskap Norge
Regnskap Norge er bransjeforeningen for statsautoriserte regnskapsførere i Norge. Foreningen har over 9 000 medlemmer, og majoriteten av medlemmene har sitt daglige virke i regnskapsbransjen. Regnskapsbransjen har 70 % av norsk næringsliv som sine kunder.
Regnskap Norge driver et omfattende kvalitets- og informasjonsarbeid, gir faglig støtte til medlemmene og følger bransjeutviklingen tett.
Foreningen ivaretar også medlemmenes interesser overfor myndighetene, og er en viktig høringsinstans.
Følg pressemeldinger fra Regnskap Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Regnskap Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Regnskap Norge
Regnskap Norge orienterer Konkurransetilsynet om markedssituasjonen blant regnskapssystemer5.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Siden 2019 har Regnskap Norge systematisk kartlagt konkurransesituasjonen blant regnskapssystemer. – Markedet for regnskapssystemer er en sentral del av rammebetingelsene for regnskapsbransjen og utgjør et marked på flere milliarder kroner. Som bransjeorganisasjon er vi opptatt av å bidra til kunnskap og innsikt i dette markedet, for å bidra til konkurranse i markedet og ikke minst at regnskapsforetakene får sin andel av verdiskapingen.
Stadig flere vil jobbe som hele Norge økonomisjef28.4.2025 11:44:41 CEST | Pressemelding
Regnskapsbransjen er i stadig vekst og etterspør arbeidskraft. Tall fra samordnet opptak, som kom i dag, viser at bare helse har flere søkere enn studier i økonomisk og administrative fag. – Vi har over tid jobbet med å øke innsikten i hva det betyr å jobbe i regnskapsbransjen. Derfor er det gledelig å se at stadig flere velger seg en studieretning som kan lede frem til de vi kaller hele Norges økonomisjef, sier Rune Aale-Hansen adm. direktør i Regnskap Norge.
Historisk! Regnskap Norge inngår fordelsavtale med systemleverandør24.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Regnskap Norge har for første gang inngått en fordelsavtale med en systemleverandør av regnskaps- og kvalitetssystemer for regnskapsbransjen. Først ute er Duett, og avtalen kommer som et resultat av at medlemmene i Regnskap Norge ønsker en mer fornuftig fordeling av verdiskapningen som systemleverandører og regnskapsforetak skaper sammen hos sluttkundene.
Viktig avklaring fra Finansdepartementet om utsatt bærekraftsrapportering14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Finansdepartementet sendte fredag på høring forslag om utsatt innføring av nye krav til bærekraftsrapportering. – Regnskap Norge ønsker høringsforslaget velkommen. Dette er en viktig avklaring for næringslivet og sikrer like regler for norske og europeiske bedrifter, sier Rune Aale-Hansen, adm. direktør i Regnskap Norge.
Skattetrekkskonto: Næringslivets sparer 100 millioner, staten tjener 15 milliarder8.4.2025 09:18:13 CEST | Pressemelding
Regjeringen vil fjerne kravet om skattetrekkskonto ved forskuddstrekk på lønn. Dette vil gjøre det mulig for arbeidsgivere å overføre pengene direkte til Skatteetaten, uten å måtte sette dem inn på en egen konto først. – Dette er et forenklingsforslag Regnskap Norge lenge har tatt til orde for. Vi ønsket en frivillig ordning, men har ingen vesentlige innvendinger til at ordningen gjøres pliktig, sier Rune Aale-Hansen adm. direktør i Regnskap Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom