Norad

Ny redaktør i Bistandsaktuelt

Elisabeth Onsum blir ny redaktør i Bistandsaktuelt, fagbladet om norsk og internasjonalt utviklingssamarbeid. Hun kommer fra stillingen som journalist og fungerende nestleder i NRKs utenriksredaksjon.
Foto: Ole Kaland/NRK

- Jeg føler meg veldig heldig som har fått denne jobben. En perfekt kombinasjon av utvikling, verden og journalistikk, og jeg ser frem til å jobbe med den kompetente gjengen i Bistandsaktuelt, sier Onsum.

Hun kommer inn med et bredt utenriksblikk, etter å ha jobbet 16 år i NRKs nyhetsavdeling i ulike redaksjoner – de siste seks årene i utenriksredaksjonen. Her har Onsum blant annet vært prosjektleder for utviklingsarbeidet av nye Urix på NRK1, og fungert en periode som nestleder. Hun har også vært utenriksjournalist og vaktsjef, og i 2019 var hun leder og innholdsansvarlig for dokumentarserien «Grenseløs» med ung målgruppe, som ble nominert til Gullruten det året.

Onsum studerte pedagogikk og historie, før hun gikk videre med journalistikkstudier på Høgskolen i Volda. Hun snakker flytende engelsk og tysk.

- Jeg tror det er større rom for den gode journalistikken fra Bistandsaktuelt i det norske medielandskapet, og et potensiale for å nå folk på nye måter. Jeg gleder meg til å løfte dette videre, og rette søkelyset mot de store sakene innen klima, globalt samarbeid og fattigdomsbekjempelse, fortsetter hun.

Onsum tiltrer stillingen 1.juni.

Norad-direktør Bård Vegar Solhjell er glad for at Onsum takket ja til stillingen. Han varsler at Norad samtidig vil ta skritt for ytterligere å tydeliggjøre redaksjonens uavhengige stilling i forhold til sin utgiver.

- Elisabeth Onsum har en sterk fagbakgrunn, med lang og bred erfaring fra Norges største mediehus. Samtidig som hun tilsettes opprettes det et styre som vil sikre en ytterligere profesjonalisering og uavhengighet for Bistandsaktuelt, og Onsum vil få en nøkkelrolle i å videreutvikle journalistikken for fremtiden, sier Solhjell.

Foto: Ole Kaland/NRK

Om Norad

Norad
Bygdøy allé 2

+47 23 98 00 00http://norad.no

Om Bistandsaktuelt

• Bistandsaktuelt er et fagblad om norsk og internasjonal utvikling og bistand og har tillegg en utenriksdekning fra Afrika, Asia, Latin-Amerika og Midøsten.
  • Bladet, som ble startet i 1998, er redaksjonelt uavhengig og arbeider i henhold til Fagpressens redaktørplakat, pressens Vær Varsom-plakat og Lov om redaksjonell frihet i medier.
  • Utgiver er Norad, direktoratet for utviklingssamarbeid.