Ny rapport: Om håndtering av "rushtrafikken" på jernbanesporet gjennom Oslo

Samferdselsdepartementet ga 27. juni 2017 Jernbanedirektoratet i oppdrag å vurdere tiltak som på kort og lang sikt kan bidra til en bedre utnyttelse av jernbanekapasiteten gjennom Oslo. Bakgrunnen for oppdraget var i hovedsak den store økningen i togreiser i Oslo-området fram til koronautbruddet. Trafikkøkningen har lagt et stadig sterkere press på den begrensede kapasiteten i jernbaneinfrastrukturen gjennom hovedstaden. Dette gjelder ikke minst i Oslotunnelen mellom Oslo S og Skøyen i rushtidene.
Tiltak før ny Oslotunnel er på plass
I tiden frem til ny togtunnel mellom Oslo S og Lysaker er på plass, etter planen midt på 2030-tallet, kommer kapasitetsutfordringene til å øke, gitt at trafikkøkningen fortsetter på samme måte som før koronautbruddet. I den nye rapporten foreslår Jernbanedirektoratet å integrere flytogtilbudet i det øvrige togtilbudet når Flytogets konsesjon går ut i 2028 – for å gi plass til det økende togtilbudet til og fra alle landsdeler, som også skal gå gjennom Oslo.
- Forslaget fra Jernbanedirektoratet om å integrere flytogtilbudet i det øvrige togtilbudet er dramatisk, selv om det er åpenbart for alle at vi får en utfordring med at det blir fullt på jernbanesporene gjennom Oslo. Det skal mye til for at regjeringen vil bidra til å legge ned det rendyrkede flytogtilbudet, slik vi kjenner det i dag. Flytoget er tross alt en av de største suksessene vi har hatt på jernbanen i nyere tid. Flytogtilbudet er i verdensklasse og er veldig godt likt av de reisende. Vi gir derfor et tilleggsoppdrag til Jernbanedirektoratet om å skissere en ruteplan som viser hvordan et rendyrket flytogtilbud kan kombineres med en tilstrekkelig frekvens for det øvrige togtilbudet inn og ut av Oslo, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Konsesjon fram til 2028 – togtilbud skal konkurranseutsettes
Dagens konsesjonsavtale mellom staten ved Samferdselsdepartementet og Flytoget AS om drift av tilbringertjenesten til og Oslo Lufthavn går ut ved årsskiftet 2027/2028. Flytoget kommer uansett til å kjøre fram til da.
I tråd med forutsetningene i jernbanereformen som Stortinget behandlet i 2015, skal driften av dette togtilbudet fra årsskiftet 2027/2028 ha blitt tildelt etter konkurranse.
Videre framdrift
Jernbanedirektoratet har fått frist til 1. september 2020 med å besvare tilleggsoppdraget. Etter dette vil Samferdselsdepartementet gå gjennom Jernbanedirektoratets anbefalinger i rapporten og svar på tilleggsoppdraget, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
For flere opplysninger – se:
- Brev av 4. juni 2020 fra Samferdselsdepartementet om tilleggsoppdrag til Jernbanedirektoratet
- Delrapport 2 fra Jernbanedirektoratet Integrering av tilbringertjenesten til Oslo lufthavn med det øvrige togtilbudet (5. juni 2020)
- Nyhetssak av 5. juni om delrapport 2 på Jernbanedirektoratets nettside
- Delrapport 1 fra Jernbanedirektoratet: Integrering av tilbringertjenesten til
Oslo lufthavn med det øvrige togtilbudet (8. februar 2019)
Nøkkelord
Kontakter
Pressekontakt08-16 på hverdager
Tel:919 14 777sdinfo@sd.dep.noBilder

Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Veiåpning: Samferdselsministeren klippet snora for E39 Lyngdal øst – Lyngdal vest6.6.2025 12:47:41 CEST | Pressemelding
Fredag 6. juni markerte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård den offisielle åpningen av den nye firefelts motorveien på E39 mellom Lyngdal øst og Lyngdal vest – en 9,7 kilometer lang strekning.
Vil redusere utslippene fra luftfarten20.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Regjeringen vil innføre økte krav til biodrivstoff i luftfarten ved å implementere ReFuelEU Aviation.
Oppstart for E134 Røldal – Seljestad19.5.2025 13:55:53 CEST | Pressemelding
Måndag 19. mai sette samferdselsminister Jon-Ivar Nygård første spadestikk for strekninga E134 Røldal - Seljestad. – Dette er første etappe for ein ny og tryggare veg mellom Seljestad og Røldal – eit prosjekt som vil få stor betydning for heile regionen, og for aust/vest-forbindinga i landet, sa Nygård under markeringa.
Offisiell oppstart av arbeid med ny E6 forbi Lillehammer16.5.2025 13:03:32 CEST | Pressemelding
- E6 binder landet sammen fra nord til sør – dette er en av landets viktigste hovedveier. Målet er å få folk og varer fram raskere og tryggere. Det er bra for næringslivet, for innlandet og for alle de som bruker veien i hverdagen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Revidert nasjonalbudsjett 2025: Foreslår auka støtte for å sikre godstogoperatørane15.5.2025 10:45:00 CEST | Pressemelding
Regjeringa foreslår å auke løyvingane til godstogoperatørar med 100 millionar kroner. 70 millionar kroner er foreslått i kompensasjon for den langvarige innstillinga av godstrafikken på Dovrebanen tidlegare i år, og 30 millionar kroner er foreslått til tilskotsordninga for å overføre gods frå veg til jernbane.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom