Ny rapport: Om håndtering av "rushtrafikken" på jernbanesporet gjennom Oslo
![Foto: Samferdselsdepartementet](/data/images/00097/25555b1d-4ad9-4674-b7c2-12c02b63c540-w_720.jpg)
Samferdselsdepartementet ga 27. juni 2017 Jernbanedirektoratet i oppdrag å vurdere tiltak som på kort og lang sikt kan bidra til en bedre utnyttelse av jernbanekapasiteten gjennom Oslo. Bakgrunnen for oppdraget var i hovedsak den store økningen i togreiser i Oslo-området fram til koronautbruddet. Trafikkøkningen har lagt et stadig sterkere press på den begrensede kapasiteten i jernbaneinfrastrukturen gjennom hovedstaden. Dette gjelder ikke minst i Oslotunnelen mellom Oslo S og Skøyen i rushtidene.
Tiltak før ny Oslotunnel er på plass
I tiden frem til ny togtunnel mellom Oslo S og Lysaker er på plass, etter planen midt på 2030-tallet, kommer kapasitetsutfordringene til å øke, gitt at trafikkøkningen fortsetter på samme måte som før koronautbruddet. I den nye rapporten foreslår Jernbanedirektoratet å integrere flytogtilbudet i det øvrige togtilbudet når Flytogets konsesjon går ut i 2028 – for å gi plass til det økende togtilbudet til og fra alle landsdeler, som også skal gå gjennom Oslo.
- Forslaget fra Jernbanedirektoratet om å integrere flytogtilbudet i det øvrige togtilbudet er dramatisk, selv om det er åpenbart for alle at vi får en utfordring med at det blir fullt på jernbanesporene gjennom Oslo. Det skal mye til for at regjeringen vil bidra til å legge ned det rendyrkede flytogtilbudet, slik vi kjenner det i dag. Flytoget er tross alt en av de største suksessene vi har hatt på jernbanen i nyere tid. Flytogtilbudet er i verdensklasse og er veldig godt likt av de reisende. Vi gir derfor et tilleggsoppdrag til Jernbanedirektoratet om å skissere en ruteplan som viser hvordan et rendyrket flytogtilbud kan kombineres med en tilstrekkelig frekvens for det øvrige togtilbudet inn og ut av Oslo, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Konsesjon fram til 2028 – togtilbud skal konkurranseutsettes
Dagens konsesjonsavtale mellom staten ved Samferdselsdepartementet og Flytoget AS om drift av tilbringertjenesten til og Oslo Lufthavn går ut ved årsskiftet 2027/2028. Flytoget kommer uansett til å kjøre fram til da.
I tråd med forutsetningene i jernbanereformen som Stortinget behandlet i 2015, skal driften av dette togtilbudet fra årsskiftet 2027/2028 ha blitt tildelt etter konkurranse.
Videre framdrift
Jernbanedirektoratet har fått frist til 1. september 2020 med å besvare tilleggsoppdraget. Etter dette vil Samferdselsdepartementet gå gjennom Jernbanedirektoratets anbefalinger i rapporten og svar på tilleggsoppdraget, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
For flere opplysninger – se:
- Brev av 4. juni 2020 fra Samferdselsdepartementet om tilleggsoppdrag til Jernbanedirektoratet
- Delrapport 2 fra Jernbanedirektoratet Integrering av tilbringertjenesten til Oslo lufthavn med det øvrige togtilbudet (5. juni 2020)
- Nyhetssak av 5. juni om delrapport 2 på Jernbanedirektoratets nettside
- Delrapport 1 fra Jernbanedirektoratet: Integrering av tilbringertjenesten til
Oslo lufthavn med det øvrige togtilbudet (8. februar 2019)
Nøkkelord
Kontakter
Pressekontakt08-16 på hverdager
Tel:919 14 777sdinfo@sd.dep.noBilder
![Foto: Samferdselsdepartementet](/data/images/00097/25555b1d-4ad9-4674-b7c2-12c02b63c540-w_240.jpg)
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Utredningsoppdrag: Alternativ kryssing av Nordfjorden på ferjestrekningen Anda-Lote8.7.2024 14:00:00 CEST | Pressemelding
- Jeg har gitt Statens vegvesen i oppdrag å se på alternativ kryssing av Nordfjorden på strekningen Anda-Lote på E39, slik vi lovet i ny Nasjonal transportplan. Statens vegvesen arbeider med sikte på at denne leveres i 2025, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Endringer i yrkestransportforskriften: Overgangsordninger og dispensasjon5.7.2024 16:31:57 CEST | Pressemelding
Fra 1. september må alle som har drosjeløyve være tilknyttet sentral, i tillegg til at de som ønsker å drive drosjesentral må ha sentralløyve. Samferdselsdepartementet fastsetter nå det nærmere innholdet i kravene som må være oppfylt for å få tildelt sentralløyve og overgangsordninger og dispensasjoner for næringen i forbindelse med de nye kravene.
Drosjeutvalget har levert siste delutredning: Samferdselsministeren vil sette seg inn i utvalgets anbefalinger5.7.2024 10:30:43 CEST | Pressemelding
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har mottatt Drosjeutvalgets andre og siste utredning. Den inneholder forslag for et tilfredsstillende drosjetilbud i hele landet, gode arbeidsforhold i næringen, hvit økonomi, sikkerhet og etterlevelse av regelverket.
Presseinvitasjon: Samferdselsministeren mottar andre del av Drosjeutvalgets utredning2.7.2024 15:33:00 CEST | Pressemelding
Drosjeutvalget ble opprettet av regjeringen våren 2022, og er bredt sammensatt av representanter fra næringen, arbeidstagerorganisasjonene, eksperter og akademia. Fredag mottar samferdselsminister Jon-Ivar Nygård andre del av Drosjeutvalgets utredning fra utvalgsleder Hans Petter Graver.
Stein Mathisen er konstituert som statssekretær i Samferdselsdepartementet25.6.2024 13:09:31 CEST | Pressemelding
Stein Mathisen vil, i den perioden nåværende statssekretær Bent-Joacim Bentzen (Sp) avvikler foreldrepermisjon, være statssekretær i Samferdselsdepartementet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom