Ny rapport om avsendermangfold fra Medietilsynet: Konsolideringen i avismarkedet fortsetter
– Selv om de største medieaktørene styrker sin posisjon, har vi fortsatt et solid mangfold av redaktørstyrte journalistiske medier, både lokalt og nasjonalt. Disse mediene er en viktig del av den demokratiske infrastrukturen, som vi må sørge for å opprettholde, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Konsernene har styrket sin markedsposisjon de siste årene
Schibsted er landets største aviseier målt i opplag, med 29,7 prosent av det totale opplaget, og konsernet økte sin andel med 0,7 prosentpoeng fra 2020 til 2021. Størst økning hadde VG+, fra 220 000 i 2020 til 257 000 i 2021, en økning på 16,5 prosent.
Amedia reduserte sin andel av totalopplaget med 0,2 prosentpoeng, til 28,5 prosent. Polaris Medias andel av totalopplaget var 14,2 prosent i 2021, det samme som året før. En jevn vekst i opplag fordelt på flere aviser veide opp for redusert opplag i andre aviser.
De tre konsernene har de siste årene i sum økt sine markedsandeler, fra å kontrollere 64,1 prosent av det samlede opplaget i 2017, til 72,5 prosent i 2021.
– Gjennom en krevende digital transformasjon kan konserneierskap bidra til at også små aviser klarer å omstille seg og sikre et fremtidig driftsgrunnlag, noe som er positivt for mediemangfoldet. Men samtidig er det viktig å overvåke at økt konsolidering ikke får negative konsekvenser. Når en stadig større andel av opplaget kontrolleres av de største aktørene, er det viktig for mangfoldet at avisene beholder sin egenart, sier Velsand.
Totalt var det 234 aviser i Norge i 2021, fire færre enn året før. 211 av avisene er lokale eller regionale, mens 23 retter seg mot det nasjonale markedet.
Stabilt i radio- og fjernsynsmarkedet
I det nasjonale radiomarkedet er situasjonen stabil. De tre største aktørene, NRK, NENT og Bauer Media, kontrollerte hele markedet i 2021, målt i markedsandel av lyttere. NRK er fortsatt størst, og økte sin markedsandel med 1,7 prosentpoeng fra 2020 til 2021.
De seks største aktørene har til sammen 36 prosent av konsesjonene i lokalradiomarkedet og de nyeste tallene fra Medietilsynet viser at det eksisterer 232 FM-konsesjoner og 330 DAB-innholdskonsesjoner. Målt i antall var det 77 flere konsesjoner i februar 2022 enn ved utgangen av 2021.
Antall tv-eiere og deres markedsandeler har vært stabilt fra 2020 til 2021. Mens NRK og TV 2 begge økte sine markedsandeler i 2021 med til sammen to prosentpoeng, hadde Discovery en tilbakegang på ett prosentpoeng. Discovery har dermed tapt markedsandeler siden 2018.
Avsendermangfoldet i det norske mediemarkedet:
- De tre største eierne i avismarkedet (Schibsted, Amedia og Polaris) kontrollerte 72,5 prosent av det totale avisopplaget ved utgangen av 2021, en økning på 0,5 prosentpoeng fra 2020.
- Antall konserneide aviser økte med én i 2021, til 155 aviser. Antall aviser utenfor konsern ble redusert fra 84 i 2020 til 79 i 2021.
- Det var 234 medietilbydere i det norske avismarkedet i 2021, fire færre enn året før. 211 tilbydere er rettet mot lokale eller regionale markeder og 23 mot det nasjonale markedet.
- De tre største radioaktørene, NRK, NENT og Bauer Media, hadde 100 prosent av markedet i 2021 målt i markedsandel av lyttere. NRK er fortsatt den største aktøren, og økte sin markedsandel med 1,7 prosentpoeng fra 2020 til 2021.
- De seks største aktørene har til sammen 36 prosent av konsesjonene i lokalradiomarkedet. Målt i antall var det 77 flere konsesjoner i februar 2022 enn ved utgangen av 2021.
- Det norske tv-markedet er stabilt målt både i antall eiere og markedsandeler basert på seertall. Allmennkringkasterne NRK og TV 2 økte begge sine markedsandeler i 2021, med til sammen to prosentpoeng. Discovery hadde en nedgang på ett prosentpoeng i 2021, og har dermed tapt markedsandeler siden 2018.
Om rapporten
Rapporten om avsendermangfoldet i norske medier er en del av Mediemangfoldsregnskapet, som utarbeides av Medietilsynet. Mediemangfoldsregnskapet kartlegger mediemangfold langs tre dimensjoner: Avsender, bruk og innhold.
Nøkkelord
Kontakter
Rita Astridsdotter Brudalenseniorrådgiver kommunikasjon og rådgivning
Tel:+47 915 31 802raba@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom