Ny rapport om avsendermangfold fra Medietilsynet: Konsolideringen i avismarkedet fortsetter

– Selv om de største medieaktørene styrker sin posisjon, har vi fortsatt et solid mangfold av redaktørstyrte journalistiske medier, både lokalt og nasjonalt. Disse mediene er en viktig del av den demokratiske infrastrukturen, som vi må sørge for å opprettholde, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Konsernene har styrket sin markedsposisjon de siste årene
Schibsted er landets største aviseier målt i opplag, med 29,7 prosent av det totale opplaget, og konsernet økte sin andel med 0,7 prosentpoeng fra 2020 til 2021. Størst økning hadde VG+, fra 220 000 i 2020 til 257 000 i 2021, en økning på 16,5 prosent.
Amedia reduserte sin andel av totalopplaget med 0,2 prosentpoeng, til 28,5 prosent. Polaris Medias andel av totalopplaget var 14,2 prosent i 2021, det samme som året før. En jevn vekst i opplag fordelt på flere aviser veide opp for redusert opplag i andre aviser.
De tre konsernene har de siste årene i sum økt sine markedsandeler, fra å kontrollere 64,1 prosent av det samlede opplaget i 2017, til 72,5 prosent i 2021.
– Gjennom en krevende digital transformasjon kan konserneierskap bidra til at også små aviser klarer å omstille seg og sikre et fremtidig driftsgrunnlag, noe som er positivt for mediemangfoldet. Men samtidig er det viktig å overvåke at økt konsolidering ikke får negative konsekvenser. Når en stadig større andel av opplaget kontrolleres av de største aktørene, er det viktig for mangfoldet at avisene beholder sin egenart, sier Velsand.
Totalt var det 234 aviser i Norge i 2021, fire færre enn året før. 211 av avisene er lokale eller regionale, mens 23 retter seg mot det nasjonale markedet.
Stabilt i radio- og fjernsynsmarkedet
I det nasjonale radiomarkedet er situasjonen stabil. De tre største aktørene, NRK, NENT og Bauer Media, kontrollerte hele markedet i 2021, målt i markedsandel av lyttere. NRK er fortsatt størst, og økte sin markedsandel med 1,7 prosentpoeng fra 2020 til 2021.
De seks største aktørene har til sammen 36 prosent av konsesjonene i lokalradiomarkedet og de nyeste tallene fra Medietilsynet viser at det eksisterer 232 FM-konsesjoner og 330 DAB-innholdskonsesjoner. Målt i antall var det 77 flere konsesjoner i februar 2022 enn ved utgangen av 2021.
Antall tv-eiere og deres markedsandeler har vært stabilt fra 2020 til 2021. Mens NRK og TV 2 begge økte sine markedsandeler i 2021 med til sammen to prosentpoeng, hadde Discovery en tilbakegang på ett prosentpoeng. Discovery har dermed tapt markedsandeler siden 2018.
Avsendermangfoldet i det norske mediemarkedet:
- De tre største eierne i avismarkedet (Schibsted, Amedia og Polaris) kontrollerte 72,5 prosent av det totale avisopplaget ved utgangen av 2021, en økning på 0,5 prosentpoeng fra 2020.
- Antall konserneide aviser økte med én i 2021, til 155 aviser. Antall aviser utenfor konsern ble redusert fra 84 i 2020 til 79 i 2021.
- Det var 234 medietilbydere i det norske avismarkedet i 2021, fire færre enn året før. 211 tilbydere er rettet mot lokale eller regionale markeder og 23 mot det nasjonale markedet.
- De tre største radioaktørene, NRK, NENT og Bauer Media, hadde 100 prosent av markedet i 2021 målt i markedsandel av lyttere. NRK er fortsatt den største aktøren, og økte sin markedsandel med 1,7 prosentpoeng fra 2020 til 2021.
- De seks største aktørene har til sammen 36 prosent av konsesjonene i lokalradiomarkedet. Målt i antall var det 77 flere konsesjoner i februar 2022 enn ved utgangen av 2021.
- Det norske tv-markedet er stabilt målt både i antall eiere og markedsandeler basert på seertall. Allmennkringkasterne NRK og TV 2 økte begge sine markedsandeler i 2021, med til sammen to prosentpoeng. Discovery hadde en nedgang på ett prosentpoeng i 2021, og har dermed tapt markedsandeler siden 2018.
Om rapporten
Rapporten om avsendermangfoldet i norske medier er en del av Mediemangfoldsregnskapet, som utarbeides av Medietilsynet. Mediemangfoldsregnskapet kartlegger mediemangfold langs tre dimensjoner: Avsender, bruk og innhold.
Nøkkelord
Kontakter
Rita Astridsdotter Brudalenseniorrådgiver kommunikasjon og rådgivning
Tel:+47 915 31 802raba@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynets høringssvar om forslag til lov om aldersgrenser i sosiale medier24.10.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens initiativ til å gjennomføre lovendringer som reduserer risikoen som bruk av sosiale medier kan ha for barn og unge, men mener lovforslaget byr på flere utfordringer.
Ber foreldre være aktive i møte med barnas sosiale medier22.10.2025 08:37:04 CEST | Pressemelding
Kriminelle rekrutterer barn ned i 12-årsalderen via sosiale medier. Ni av ti norske 12-åringer har tilgang på ett eller flere sosiale medier. Her er Medietilsynets og Nettpatruljens råd til bekymrede foreldre.
Hard kamp om innovasjonsstøtte til media20.10.2025 13:47:25 CEST | Pressemelding
Medietilsynet skal fordele nær 24 millionar kroner i innovasjonsstøtte i år. Da søknadsfristen gjekk ut før helga, hadde 87 søknadar kome inn, med ønske om til saman meir enn det dobbelte – nær 60 millionar kroner.
Unge gamarar frå heile landet nominert til Ibelinprisen15.10.2025 14:53:33 CEST | Pressemelding
Femten ungdomar i alderen 12-18 år er med i kampen om Ibelinprisen, som om ein månad skal delast ut for første gong. Dei nominerte er frå fritidsklubbar i heile landet.
Kampen mot desinformasjon blir styrkt i statsbudsjettet15.10.2025 14:11:50 CEST | Pressemelding
Regjeringa vil styrke innsatsen på teknologisk motstandskraft og kritisk medieforståing. I statsbudsjettet blir det foreslått ei styrking av Medietilsynet med åtte millionar kroner i tillegg til fem millionar til skiping av eit nytt forskingssenter på det offentlege ordskiftet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
