Ny opptrapping i barnehagestreiken

414 nye medlemmer av Fagforbundet i PBL-barnehagene går ut i streik fra onsdag 9.november. Uttakene gjelder 53 nye barnehager i Bodø, Bergen, Askøy og Karmøy. - Vi vet at streiken rammer foreldre og barn hardt. Det må PBL ta ansvaret for. Kravet til de ansatte om en pensjon på linje med kommunale barnehager er både rimelig og rettferdig, sier Fagforbundets leder Mette Nord.
Streikevakter i solnedgang i Bodø. Foto: Fagforbundet Nordland

Barnehagestreiken går mot slutten av sin tredje uke og kampen for en rettferdig pensjon engasjerer stadig flere.

Det nye streikeuttaket gjelder 53 nye barnehager i Bodø, Bergen, Askøy og Karmøy, i tillegg til supplerende uttak i barnehager som allerede er i streik. Uttaket gjelder fra arbeidstidens start onsdag 9. november. Da vil til sammen 1526 Fagforbundet-medlemmer være ute i streik. Sammen med medlemmer fra Utdanningsforbundet og Delta betyr det totalt over 3100 ansatte ute i streik fra 9. november.

Eventyrlig medlemsvekst

Fagforbundet har nå fått 830 nye medlemmer i private barnehager i forbindelse med konflikten. Forbundet har rundt 8500 medlemmer i PBL-området, og dermed har Fagforbundet hatt en medlemsvekst på nærmere 10 prosent.

- Det renner inn nye medlemmer hver dag. Det er tall vi aldri har sett maken til i streikesammenheng tidligere, konstaterer Fagforbundets leder Mette Nord.

Rørende foreldrestøtte

- Fordi vi vet at dette rammer foreldre og barn hardt, er det ekstra rørende å oppleve så mye støtte fra foreldre - til tross for at mange er i en fortvilt situasjon. Vi opplever at foreldre som setter seg inn i streikegrunnlaget støtter de ansatte helhjertet og det er utrolig godt å vite for dem som streiker, sier forbundslederen.

Nord trekker fram oppsummeringen fra tobarnsmor Erika Mortensen i Fagbladet: "Det jeg hører fra PBL, gir ikke mening. De sier de har de beste pensjonsvilkårene. Men hadde de hatt det, hadde jo ikke de ansatte streika".

Mortensen har også tatt initiativet til en underskriftskampanje til støtte for de streikende ansatte.

Hakk i plata

PBLs påstander om at de har så god pensjonsordning stemmer ikke, sier forbundslederen.

- Vi ble enige om en ny pensjonsordning for barnehageansatte så seint som i 2019. Da var det klinkende klart av vi skulle etablere en ordning der arbeidsgiver betaler fem prosent og arbeidstaker to prosent av lønna i pensjonsinnskudd, til sammen sju prosent, forklarer Nord.

I protokollen fra forhandlingene står det: Partene har derfor et mål om å nå en fordeling med 5 % innskudd fra arbeidsgiver og 2 % innskudd fra arbeidstaker senest fra 1. januar 2023.

Tydeligere kan det ikke sies - det er nettopp denne gullstandarden arbeidsgiver nå løper fra. De vil ikke bidra med sin del, men kutte helt ned til tre prosent og foreslår at våre medlemmer skal bidra med to prosent!

- PBL mener åpenbart på ramme alvor at de ansatte skal betale forholdsmessig mer for en dårligere ordning enn kollegaer i kommunale barnehager - det kan vi ikke godta, sier Mette Nord.

For å se hele det nye uttaket, se vedlagte liste.

Se oversikt over barnehagene som allerede er rammet av streik på fagforbundet.no

Streikevakter i solnedgang i Bodø. Foto: Fagforbundet Nordland