Ny omsetningsrekord for Oslo S Shopping

Oslo S Shopping, som omfatter alle butikker og serveringssteder på Oslo S og i Østbanehallen, omsatte i 2018 for 1,087 milliarder kroner, en økning på 8,2 prosent fra 2017.
Østbanehallen er en viktig del av Oslo S Shopping. Foto: Tomasz Majewski

Omsetningen i det som er Oslo sentrums fjerde største kjøpesenter, økte jevnt og trutt gjennom året og fikk en kraftig økning i november og desember. Den største veksten kom i kategorien «serveringssteder». Her økte omsetningen med 14,1 prosent. Espresso House, Olivia og Upper Crust vokste aller mest.

- Vi er meget godt fornøyd med det vi fikk til i Oslo S Shopping i 2018. Vi satset sterkere på servering, blant annet ved å konvertere et kontorareal og åpne Norges aller første Leon-restaurant. Vi åpnet også en ny, stor Espresso House i sentralhallen, forteller senterleder for Oslo S Shopping Torstein Heldal i Bane NOR Eiendom.

Antall besøkende på Oslo S er nå i snitt 160.000 – 170.000 pr. dag, og Heldal har stor tro på at veksten vil fortsette for Oslo S Shopping i 2019.

- Allerede 7. januar åpnet restauranten Pronto di Olivia i Flytogterminalen, og nå bygger vi om Cafe Opus til en ny restaurant, KOK. Også denne åpner i januar. Burger King får også en skikkelig oppgradering, og 1. mai åpner vi en ny Fridays-restaurant. I tillegg planlegger vi å åpne en ny restaurant i lokalene der Ruters billettkontor lå tidligere, sier han.

----------

Merk: Omsetningen ved hotellet «Comfort Hotel Grand Central», billettsalg, etc. er ikke omfattet i de oppgitte tallene.

Østbanehallen er en viktig del av Oslo S Shopping. Foto: Tomasz Majewski
Senterleder for Oslo S Shopping Torstein Heldal i Bane Nor Eiendom. Foto:  	Terje Borud/Bane NOR Eiendom
Senterleder for Oslo S Shopping Torstein Heldal i Bane Nor Eiendom. Foto: Terje Borud/Bane NOR Eiendom
Åpning av Norges første Leon på Oslo S 1. juni 2018. Foto:  	Monica Toften
Åpning av Norges første Leon på Oslo S 1. juni 2018. Foto: Monica Toften
Espresso House Oslo S. Foto: Monica Toften

Bane NOR Eiendom AS eier, forvalter og utvikler all jernbaneeiendom i Norge. Porteføljen har en anslått brutto verdi på 23,6 milliarder kroner og omfatter stasjoner, jernbanetilknyttede service- og driftsbygg, næringsbygg, boliger og tomter. De fleste eiendommene er sentralt plassert ved kollektivknutepunkter og langs jernbanen.

Vi utvikler moderne og miljøvennlige boliger og næringsbygg og bidrar aktivt til by- og stedsutviklingen i Norge. På stasjonene tilbyr vi gode fasiliteter til de reisende, legger til rette for hyggelige serveringssteder og fine butikker og tilbyr bil- og sykkelparkering. Til togoperatørene tilbyr selskapet funksjonelle og moderne verksteder, terminaler og driftsbygg.

Våre 150 ansatte håndterer en portefølje på 926 bygg og ca. 3.000 leiekontrakter, og over 200 pågående eiendomsutviklingsprosjekter. De årlige investeringene utgjør ca. 1,3 milliarder kroner.

Bane NOR Eiendom AS er en del av Bane NOR-konsernet og har som samfunnsoppdrag å utvikle attraktive knutepunkt som får flere til å velge toget..