Ny omsetningsrekord for Oslo S Shopping

Oslo S Shopping, som omfatter alle butikker og serveringssteder på Oslo S og i Østbanehallen, omsatte i 2018 for 1,087 milliarder kroner, en økning på 8,2 prosent fra 2017.

Østbanehallen er en viktig del av Oslo S Shopping. Foto: Tomasz Majewski

Omsetningen i det som er Oslo sentrums fjerde største kjøpesenter, økte jevnt og trutt gjennom året og fikk en kraftig økning i november og desember. Den største veksten kom i kategorien «serveringssteder». Her økte omsetningen med 14,1 prosent. Espresso House, Olivia og Upper Crust vokste aller mest.

- Vi er meget godt fornøyd med det vi fikk til i Oslo S Shopping i 2018. Vi satset sterkere på servering, blant annet ved å konvertere et kontorareal og åpne Norges aller første Leon-restaurant. Vi åpnet også en ny, stor Espresso House i sentralhallen, forteller senterleder for Oslo S Shopping Torstein Heldal i Bane NOR Eiendom.

Antall besøkende på Oslo S er nå i snitt 160.000 – 170.000 pr. dag, og Heldal har stor tro på at veksten vil fortsette for Oslo S Shopping i 2019.

- Allerede 7. januar åpnet restauranten Pronto di Olivia i Flytogterminalen, og nå bygger vi om Cafe Opus til en ny restaurant, KOK. Også denne åpner i januar. Burger King får også en skikkelig oppgradering, og 1. mai åpner vi en ny Fridays-restaurant. I tillegg planlegger vi å åpne en ny restaurant i lokalene der Ruters billettkontor lå tidligere, sier han.

----------

Merk: Omsetningen ved hotellet «Comfort Hotel Grand Central», billettsalg, etc. er ikke omfattet i de oppgitte tallene.

Østbanehallen er en viktig del av Oslo S Shopping. Foto: Tomasz Majewski
Senterleder for Oslo S Shopping Torstein Heldal i Bane Nor Eiendom. Foto:  	Terje Borud/Bane NOR Eiendom
Senterleder for Oslo S Shopping Torstein Heldal i Bane Nor Eiendom. Foto: Terje Borud/Bane NOR Eiendom
Åpning av Norges første Leon på Oslo S 1. juni 2018. Foto:  	Monica Toften