Ny OBOS-app måler personlig klimaavtrykk

Det som startet med en vill idé om å kunne måle personlig CO2-utslipp ved hjelp av reelle data, er blitt til en ny app.

Torgrim Oksavik Lockertsen er en av dem som har tatt i bruk appen for å følge med på eget klimautslipp. Foto: OBOS.

Appen er foreløpig kun eksklusivt tilgjengelig for utvalgte testpersoner. Utover høsten utvides brukergruppen til større skala. Målet er å utvikle en tjeneste for alle som ønsker å redusere sitt eget klimaavtrykk.

Torgrim Oksavik Lockertsen er en av dem som har tatt i bruk klimaappen. Han bor i OBOS Living Lab på Vollebekk i Oslo, en testarena der beboerne er med på å utforske hvordan vi skal leve og bo i framtiden.

I to måneder har han brukt appen som måler hvor store CO2-utslipp han står for, knyttet til bolig-, vann- og energiforbruk.

Enklere å redusere eget forbruk

– Jeg tenker ofte over klimaavtrykket mitt og hvordan jeg kan redusere det. Denne appen gjør at jeg kan følge med på forbruket mitt og forsøke å redusere det, der det er mulig, forteller Oksavik Lockertsen.

Bare det å dusje to minutter kortere, fylle opp vaskemaskinen før den kjøres eller senke innetemperaturen med én grad, kan gi stor reduksjon i forbruket.

– Bevissthet rundt eget forbruk, og muligheten for å sammenlikne seg med andre, bidrar til å redusere utslipp. I appen kan jeg se om jeg ligger under eller over gjennomsnittet til de øvrige testpersonene. Samtidig er det enkelt å se om de endringene jeg gjør i hverdagen faktisk fungerer. Det er motiverende, sier Oksavik Lockertsen.

Deltakerne har en konkurranse seg i mellom, om hvem som har størst reduksjon i eget avtrykk og det vanker premier til bestemann. Premiene er selvfølgelig helt uten klimaavtrykk. Det kan være brukte ting eller billetter til kulturarrangementer.

Vil utvide til borettslag over hele landet

Ideen om å kunne måle personlig klimaavtrykk startet hos medarbeidere i OBOS tidlig høsten 2021. Folk flest vet ikke hvordan eget forbruk påvirker klimaet, og det er vanskelig å endre adferd dersom man ikke kjenner utgangspunktet, eller ser effekten av de reduserende tiltakene man gjør.

Etter at appen, som har fått navnet Carbonator, er testet grundig hos de første deltakerne, er planen å utvide til hele borettslag, både nye og gamle, gjerne borettsalg bygget i ulike tiår og ulike steder i landet.

– Vi har mye tilgjengelig data om CO2-utslipp knyttet til hver enkelt OBOS-bolig. Derfor er det mulig å måle personlig klimaavtrykk med reelle data. Å gjøre beregninger ville vært den enkleste løsningen, men det er ikke like motiverende for adferdsendring. I appen ser brukerne med en gang om de små endringene de gjør i egen hverdag, virker inn på resultatet. Vi håper å kunne inspirere til å redusere eget forbruk, sier Linda Vik i OBOS (bildet).

Linda Vik er prosjektleder for utvikling av klimaappen som skal inspirere til å redusere CO2-utslipp.

Ønsker partnere for å utvide datagrunnlaget

Til nå har OBOS jobbet med samarbeidspartnere som Tba, cChange, Deloitte og Cognite. Nå leter de etter flere partnere som vil være med på den innovative klimadugnaden.

CO2-forbuket knyttet til bolig utgjør rundt 1/5 av en persons klimaavtrykk. Nå leter OBOS etter partnere som gjør det mulig å utvide datagrunnlaget og kunne måle et helhetlig klimaavtrykk.

Vik ønsker å samarbeide med bransjeledere innen transport, mat og drikke med en tydelig bærekraftsagenda, som kan lede an i en klimadugnad sammen med OBOS. Hun har allerede startet en dialog med mulige partnere som kan bidra med data om reisevaner og matinnkjøp.

Tilbake i OBOS Living Lab sitter Oksavik Lockertsen og studerer sine resultater i appen.

Han skulle gjerne hatt enda mer data i appen, og har foreslått at brukerne selv skal kunne registrere reiser, hvilket framkomstmiddel de bruker og hvor mye kjøtt de spiser.

– Jeg har også foreslått å koble appen til GPS på telefonen. Noe jeg mener kan gi god del nyttig informasjon. Har du for eksempel reist fra Oslo til Tromsø på to timer, så har du mest sannsynlig tatt fly, mener han.

Appen har fått navnet Carbonator. Foto:. OBOS
Linda Vik er innovatør i OBOS. Hun håper å kunne inspirere til å redusere CO2-utslipp.