Ny mediestøttelov: Medietilsynet er opptatt av økt forutsigbarhet
Hovedformålet med den nye mediestøtteloven er å sikre de redaktørstyrte journalistiske medienes uavhengighet, og legge til rette for et mangfold av medier over hele landet som tilbyr journalistikk av høy kvalitet.
– Medietilsynet støtter lovens hovedformål, og synes det er positivt at de enkelte støtterreordningenes formål lovfestes, sier Velsand.
Medietilsynet mener det blir viktig med åpenhet om Mediestøtterådets arbeid
I loven foreslås et nytt og uavhengig mediestøtteråd, som skal kunne fastsette forskrifter for de enkelte støtteordningene, fordele midler mellom ordningene og foreslå å opprette nye eller avvikle eksisterende støtteordninger.
– Medietilsynet har forståelse for hensikten bak forslaget, nemlig å trygge medienes uavhengighet gjennom å øke avstanden til politikerne og forvaltningen. Men i høringsuttalelsen peker vi på at et slikt råd kan få stor makt og myndighet. Det må derfor stilles store krav til rådets uavhengighet, sammensetning og kompetanse. I tillegg er det viktig med åpenhet rundt de vurderinger og beslutninger som tas av rådet, sier Velsand.
Medietilsynet er opptatt av forutsigbarhet for støttemottakerne
I lovutkastet foreslås det også å etablere et system med fireårige styringssignal med faste, langsiktige økonomiske rammer både for NRK og den direkte mediestøtten. Bakgrunnen er å sikre et mer helhetlig grunnlag for beslutninger om mediestøtte, og dessuten øke forutsigbarheten for mediene.
– Medietilsynet mener fireårig styringssignal er positivt, og kan bidra til å styrke både den politiske uavhengigheten og forutsigbarheten for støttemottakerne, sier Velsand.
Medietilsynet er opptatt av at den nye loven utformes slik at den faktisk styrker denne forutsigbarheten, og kommer i den forbindelse med et par endringsforslag.
– Vi mener det bør komme tydeligere frem i loven at Mediestøtterådets fordeling av midler mellom de ulike ordningene i praksis må følge de fireårige styringssignalene og støtteordningenes formål, sier Velsand.
I lovforslaget er det foreslått at Medietilsynet skal være sekretariat for Mediestøtterådet, og det stiller Medietilsynet seg positiv til i sin høringsuttalelse.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom