Ny mediestøttelov: Medietilsynet er opptatt av økt forutsigbarhet

Hovedformålet med den nye mediestøtteloven er å sikre de redaktørstyrte journalistiske medienes uavhengighet, og legge til rette for et mangfold av medier over hele landet som tilbyr journalistikk av høy kvalitet.
– Medietilsynet støtter lovens hovedformål, og synes det er positivt at de enkelte støtterreordningenes formål lovfestes, sier Velsand.
Medietilsynet mener det blir viktig med åpenhet om Mediestøtterådets arbeid
I loven foreslås et nytt og uavhengig mediestøtteråd, som skal kunne fastsette forskrifter for de enkelte støtteordningene, fordele midler mellom ordningene og foreslå å opprette nye eller avvikle eksisterende støtteordninger.
– Medietilsynet har forståelse for hensikten bak forslaget, nemlig å trygge medienes uavhengighet gjennom å øke avstanden til politikerne og forvaltningen. Men i høringsuttalelsen peker vi på at et slikt råd kan få stor makt og myndighet. Det må derfor stilles store krav til rådets uavhengighet, sammensetning og kompetanse. I tillegg er det viktig med åpenhet rundt de vurderinger og beslutninger som tas av rådet, sier Velsand.
Medietilsynet er opptatt av forutsigbarhet for støttemottakerne
I lovutkastet foreslås det også å etablere et system med fireårige styringssignal med faste, langsiktige økonomiske rammer både for NRK og den direkte mediestøtten. Bakgrunnen er å sikre et mer helhetlig grunnlag for beslutninger om mediestøtte, og dessuten øke forutsigbarheten for mediene.
– Medietilsynet mener fireårig styringssignal er positivt, og kan bidra til å styrke både den politiske uavhengigheten og forutsigbarheten for støttemottakerne, sier Velsand.
Medietilsynet er opptatt av at den nye loven utformes slik at den faktisk styrker denne forutsigbarheten, og kommer i den forbindelse med et par endringsforslag.
– Vi mener det bør komme tydeligere frem i loven at Mediestøtterådets fordeling av midler mellom de ulike ordningene i praksis må følge de fireårige styringssignalene og støtteordningenes formål, sier Velsand.
I lovforslaget er det foreslått at Medietilsynet skal være sekretariat for Mediestøtterådet, og det stiller Medietilsynet seg positiv til i sin høringsuttalelse.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot radio- og tv-reklame 1. juledag23.12.2025 08:55:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame torsdag 25. desember. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Medietilsynet fordeler 23,5 millionar til innovasjon22.12.2025 07:55:00 CET | Pressemelding
Eit ambisiøst prosjekt for å nå unge og eit konkret KI-prosjekt med stor læringsverdi er blant tiltaka som får støtte når Medietilsynet tildeler årets innovasjonstilskott.
Nær 25 millionar kroner til lokale lyd- og bildemedium18.12.2025 11:20:15 CET | Pressemelding
Lokalradio, lokal-tv, podkast og ikkje-direktesende bildeprogram med sendingar for eit lokalt publikum, kan nå søke Medietilsynet om støtte for 2026. Til saman 24,7 millionar kroner skal fordelast gjennom tilskottsordninga for lokale lyd- og bildemedium i 2026.
Nå kan også digitale medium søke tilskott for journalistikk på samisk17.12.2025 08:25:14 CET | Pressemelding
Den nye tilskottsordninga for samiske nyheits- og aktualitetsmedium opnar for søknader også frå digitale medium. Til nå har ordninga berre vore omfatta av aviser som kjem ut på papir.
TV 2 får gebyr for brot på sponseregelverket12.12.2025 07:51:30 CET | Pressemelding
Medietilsynet gir TV 2 gebyr på 300 000 kroner for brot på sponsereglane under sommarens Tour de France. Sponsorplakatane i sendingane hadde for lang varigheit.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
