Ny mediedatabase fra Medietilsynet: Informasjon om norske medier på ett sted
Mediedatabasen gir en oversikt over nær 300 aviser, omkring 400 lokalradiostasjoner, cirka 30 nasjonale radiokanaler og et 30-talls tv-kanaler, hvor de finnes og hvem som eier dem. Via kart er det mulig å søke på kommuner eller fylker og se hvor de ulike mediene utgis.
– Vår nye oversikt gjør at alle på en enkel måte kan se hvilke medier som holder til i sitt nærområde, sier Velsand.
Informasjon om hvem som er redaktør, avisenes opplag og hvilke aviser som får hvor mye i produksjonstilskudd (den største mediestøtteordningen) er også tilgjengelig i databasen.
Viser fram mediemangfoldet på ny måte
– Slik er mangfoldet av norske medier aldri vist frem tidligere. Mediedatabasen er en del av et større prosjekt i Medietilsynet, som handler om å gjøre informasjon om norske medier og det store mediemangfoldet vi har, mer tilgjengelig for flere. Medietilsynet forvalter store mengder data om norske medier. Nå samler og tilgjengeliggjør vi denne informasjonen, slik at det for eksempel blir lettere å se hvor i landet vi har aviser, radio og tv, og hvem som eier de ulike mediene, sier Velsand.
Hva er Mediedatabasen?
- Mediedatabasen er en database som eies og driftes av Medietilsynet
- Målet med Mediedatabasen er å samle relevante data om norske medieaktører på ett sted, og gjøre informasjonen enkelt tilgjengelig for publikum
- Mediedatabasen er foreløpig lansert i en betaversjon, og blir kontinuerlig forbedret og videreutviklet
- Medietilsynets mediedatabase gir en oversikt over de norske medieaktørene innenfor avis, radio og tv:
- Aviser. Hvem som eier avisene. Hvem som er redaktør. I hvilken kommune avisen utgis. Lesertall, opplagstall og tilskuddssum pr. avis
- Radio (FM og DAB). Hvilke lokalradiostasjoner som har tillatelse til å sende i hele eller deler av kommunen. I hvilke kommuner spesifikke stasjoner har lov til å sende. For Dab hvilke riksdekkende radiostasjoner som har tillatelse til å sende i Norge
- TV (bakkenett). Hvilke stasjoner som har tillatelse til å sende henholdsvis lokal-tv og riksdekkende tv
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot radio- og tv-reklame 1. juledag23.12.2025 08:55:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame torsdag 25. desember. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Medietilsynet fordeler 23,5 millionar til innovasjon22.12.2025 07:55:00 CET | Pressemelding
Eit ambisiøst prosjekt for å nå unge og eit konkret KI-prosjekt med stor læringsverdi er blant tiltaka som får støtte når Medietilsynet tildeler årets innovasjonstilskott.
Nær 25 millionar kroner til lokale lyd- og bildemedium18.12.2025 11:20:15 CET | Pressemelding
Lokalradio, lokal-tv, podkast og ikkje-direktesende bildeprogram med sendingar for eit lokalt publikum, kan nå søke Medietilsynet om støtte for 2026. Til saman 24,7 millionar kroner skal fordelast gjennom tilskottsordninga for lokale lyd- og bildemedium i 2026.
Nå kan også digitale medium søke tilskott for journalistikk på samisk17.12.2025 08:25:14 CET | Pressemelding
Den nye tilskottsordninga for samiske nyheits- og aktualitetsmedium opnar for søknader også frå digitale medium. Til nå har ordninga berre vore omfatta av aviser som kjem ut på papir.
TV 2 får gebyr for brot på sponseregelverket12.12.2025 07:51:30 CET | Pressemelding
Medietilsynet gir TV 2 gebyr på 300 000 kroner for brot på sponsereglane under sommarens Tour de France. Sponsorplakatane i sendingane hadde for lang varigheit.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
