Ny ledelse i Norske Shell

A/S Norske Shell har fått ny ledergruppe som del av en omfattende prosess for å forenkle selskapet. Målet er enda bedre drift av gass-virksomheten, være best på helse, miljø og sikkerhet og å bli en verdifull partner for Norge også i det grønne skiftet.

Norske Shells nye toppledelse samlet på Solastranden tidligere i sommer. Fra venstre: Clare McIntyre, Frode Lefdal, Mona Nilsen, Marianne Olsnes, Torbjørn Tidemann, Claire Richardson-Dissel og Bjørn Melaa. Nils-Erik Hellem, som har kontorsted i Midt-Norge, var til stede på Teams når bildet ble tatt.

Marianne J. Olsnes tiltrådte rollen som administrerende direktør i 2020 og har redusert størrelsen på toppledergruppen fra tretten til åtte. Nils-Erik Hellem kommer fra selskapets internasjonale virksomhet til rollen som direktør for Nyhamna. Clare McIntyre, fra tidligere rolle i Houston, er direktør for Ormen Lange mens Frode Lefdal er direktør for Knarr og Linnorm. Bjørn Melaa er direktør for forretningsutvikling og ikke-opererte lisenser, Claire Richardson-Dissel teknisk direktør og Torbjørn Tidemann direktør for finans, kommersielt og forbedring. Mona Nilsen har tiltrådt den nye rollen som direktør for organisasjon og HMS.

Shell i Norge består nå av om lag 420 medarbeidere, fordelt på hovedkontoret i Stavanger-regionen, Nyhamna på Aukra og kontorer i Kristiansund, Florø og Oslo.

Hovedvirksomheten er knyttet til Nyhamna prosessanlegg som Shell drifter på vegne av Gassco samt operatør-oppgavene for Norges nest største gassfelt, Ormen Lange i Norskehavet. Shell jobber aktivt med utbyggingsplaner for å sikre økt utvinning fra dette feltet. I parallell arbeides det også med å få til en utbygging av Linnorm – et av de største gassfunnene på norsk sokkel som enda ikke er utviklet. Shell er også en aktiv medeier i Troll-feltet.

Innen 2050 skal Shell være et globalt energiselskap med Co2-regnskap på netto null. I Norge er Shell en av tre partnere i CCS-selskapet Northern Lights og eier el-ladeselskapet NewMotion. Selskapet jobber også aktivt med å etablere virksomhet i havvind, blått og grønt hydrogen og avansert produksjon av bio-olje. Shell er også aksjonær i det norske batteriselskapet Corvus Energy.

Bilder

Om Norske Shell

Tankveien 1
4098 Tananger

+47 51693000http://www.shell.no

Shell har vært i aktiv i Norge i over 100 år. I dag er selskapet operatør for Ormen Lange og Knarr, og teknisk tjenesteyter for daglig drift av Nyhamna prosessanlegg. Shell er også medeier i gassgiganten Troll.

I tillegg er Shell aktiv partner i CCS-initiativene Northern Lights og Teknologisenteret Mongstad, tilbyr el-lading gjennom NewMotion, og er gjennom Shell Ventures medeier i en rekke norske teknologibedrifter, inkludert batteriselskapet Corvus Energy. Vi søker også aktivt muligheter innenfor fornybart og renere energiløsninger i Norge.

Shells hovedkontor i Norge ligger i Sola kommune, nær Stavanger.

Følg pressemeldinger fra Norske Shell

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norske Shell på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norske Shell

Fem millioner tonn CO2 fanget og lagret13.7.2020 08:00:00 CEST | Pressemelding