Ny ledelse i Innovasjon Norge

Ledergruppen består av sju personer:
Håkon Haugli, administrerende direktør.
Hans Martin Vikdal, konstituert viseadministrerende direktør og divisjonsdirektør for økonomi og virksomhetsstyring. Vikdal er i dag viseadministrerende direktør.
Vigdis Harsvik, konstituert direktør for divisjon samfunns- og næringsutvikling. Harsvik leder i dag Innovasjon Norge Trøndelag.
Per Niederbach, divisjonsdirektør for vekst og eksport. Niederbach leder nå divisjon marked og regioner.
Elisabeth Svanholm Meyer, konstituert direktør for divisjon spesialoppdrag. Hun har tidligere ledet Italia-kontoret, har vært regionleder for Europa, og har den siste tiden hatt ansvar for å utvikle selskapets nye eksportstrategi.
Anette Matre, konstituert divisjonsdirektør for mennesker og teknologi. Matre kommer fra stillingen som HR- og organisasjonsdirektør i Innovasjon Norge.
Leon Bakkebø, divisjonsdirektør for finansiering. Bakkebø har samme stilling i dag.
Alle stillingene der det er konstituerte ledere vil bli utlyst eksternt så snart som mulig, i samarbeid med rekrutteringsselskapet BackerSkeie.
Organisering for næringsliv i hele landet og eksport
- Et av målene med den nye strategien er å bidra enda mer aktivt til å møte næringslivets behov i hele landet, sier Håkon Haugli. – Jeg er glad for at Vigdis Harsvik som lenge har ledet kontoret i Trøndelag kommer inn i ledergruppa. Hun har tett kontakt med næringslivet, har erfaring som næringssjef i Sør-Trøndelag, lang fartstid i Norges Fiskarlag og flere styreverv, blant annet i SIVA og Norges sjømatråd.
- Innovasjon Norge skal gi «lokale ideer globale muligheter». Arbeidet med eksport begynner hjemme, og eksport er en integrert del av vårt oppdrag med å få norske bedrifter til å vokse. Vår nye organisering speiler dette. I tillegg skal Innovasjon Norge jobbe for at næringslivet er med og løser de globale samfunnsutfordringene og sikre at norske miljøer utnytter mulighetene i Horisont Europa best mulig, sier Haugli.
Som en følge av den nye strategien er Innovasjon Norge fra 1. januar i år delt inn i tre kunderettede divisjoner: Samfunns- og næringsutvikling, eksport og vekst, og spesialoppdrag.
Bærekraft i hele virksomheten
Med den nye strategien skal bærekraft være gjennomgående i alle Innovasjon Norges prosjekter. Inger Solberg, som tidligere ledet divisjon bærekraft, får et hovedansvar for å styrke dette arbeidet. – Med dette plasserer vi bærekraft helt sentralt i virksomheten og sikrer at vi gjør gode vurderinger i alle ledd, sier Håkon Haugli. - Vi skal bidra til å løse samfunnsutfordringer. Jeg er overbevist om at vi er godt rustet til å gjennomføre disse oppgavene og gleder meg til året vi nå så vidt er i gang med.
Nøkkelord
Kontakter
Kjetil Svorkmo BergmannSpesialrådgiver PR og kommunikasjon
Tel:908 20 918kjber@innovasjonnorge.noBilder






Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Enorm respons fra næringslivet på Innovasjon Norge-kontor i Kyiv10.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske bedrifter vil være med å gjenoppbygge Ukraina og hjelpe landet med å forsvare seg. Etter 5 måneder tilstede i Ukraina opplever Innovasjon Norge stor pågang fra norsk næringsliv.
Åtte av ti vil velge norske varer8.8.2025 12:58:09 CEST | Pressemelding
En ny undersøkelse viser at de fleste forbrukerne vil velge norske produkter, men mange sliter med å finne dem. Det vil merkeordningen Made in Norway gjøre noe med.
Sterk vekst i lånegarantier fra Innovasjon Norge7.8.2025 15:37:04 CEST | Pressemelding
Flere innovative og raskt voksende bedrifter etterspør lånegaranti fra Innovasjon Norge. Ordningen med vekstgaranti har økt med 55 prosent i første halvår i år.
Sterk juni for reiselivet – flere turister sprer seg over hele landet1.8.2025 15:11:12 CEST | Pressemelding
Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det var hele 4,8 millioner kommersielle overnattinger i juni, en økning på fire prosent fra i fjor og 13 prosent fra juni 2019, som var siste normalår før pandemien.
Eksportverdien i reiselivet øker26.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Flere overnattinger og høyere forbruk, både fra nordmenn og utlendinger sammenlignet med tidligere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom