Grappa Musikkforlag ASGrappa Musikkforlag AS

Ny låt fra Trond Svendsen & Tuxedo

Foto: Hanne Fossum

Trond Svendsen & Tuxedo er kjent for sin særegne mix av bredbent heartland rock og mollstemt country noir, i landskapet rundt americana og rocka country. Nå slippes bandets singel «Big red sky». Låten er hentet fra det kommende albumet «Don’t trust the moon», som slippes i mars 2022.

Hør "Big red sky" her!

Trond Svendsen har gjennom sangtekstene sine en helt unik måte å fortelle historier på, og den nye singelen er intet unntak. «Big red sky» er basert på en sann historie, om dager og uker med brann, hjerteskjærende bilder av mennesker som har mistet alt og en stor rød himmel – som en uendelig solnedgang, omgitt av aske og sot.

«De kom i grunn til meg ganske fort. Mannen med bikkja på framsetet. John med hageslangen som forsøkte å berge hjemmet sitt. Fragmenter av et liv bak på pickupen. Det lille man kunne bevilge seg å ta med før flammene kom.

Historien om John er sann. Dessverre er den ikke unik. Det var flere som forsvant.  Som tok en kamp de aldri hadde en sjans til å vinne.

I dager og uker herjet brannene. Hjerteskjærende bilder av mennesker som gråt over det som var tapt.
Forbrente dyr som ble forsøkt reddet av mennesker som gikk rundt i asken mellom trærne.
Og over dem. En stor, rød himmel.

Som en solnedgang som aldri tok slutt, krydret med aske og sot. Det hender seg jeg tenker på dem og alle historiene deres når kveldslyset farger himmelen over min fredelige flekk på jorda lyserød.
Da tenker jeg på Angel. Og John. Om bilturer med bikkja på passasjersetet.
Om å flykte fra hjemmet sitt med bildene som hang på veggen i en pappeske dekket av sot bak på planet.

Den kom til meg ganske fort.
Det var ikke noe annet den kunne hete, enn Big red sky.» - Trond Svendsen, januar 2022

HIGHLIGHTS AND NEW RELEASES24.5.2022 15:45:39 CEST | Pressemelding

Kim Myhr, "Sympathetic Magic" - Release 19.08.2022, HUBRO Listen to "Sympathetic Magic" hereDropbox with WAV, photos & press release Sympathetic Magic is an ecstatic, delirious, and deeply touching piece of music; a towering new work in Kim Myhr’s increasingly substantial output as an artist and composer. Sympathetic Magic is the follow-up to Kim Myhr’s 2017 album You | me, which was widely praised and received an honorary mention at the 2018 Nordic Music Prize. While the immersive warmth of You | me is still present, Sympathetic Magic is more expansive than its predecessor. A band of eight musicians playing a wide variety of instruments including electric 12-string guitars, drum machines, vocals, synthesizers, organs and lots of drums and percussion, has created a work of a grander scale. SINGLE RELEASES: June 15 - “Up To The Sun Shall Go Your Heartache” July 13 - “Gifting Senselessly in Endless Lavishness" Aug 17 - “And I Thought These Are My People” Kim Myhr. Photo: Orfee Schuijt Es

Espen Berg Trio slipper sitt fjerde album!20.5.2022 11:57:10 CEST | Pressemelding

Espen Berg Trio slipper sitt fjerde album på Odin Records 20. mai. "Fjære" består av sju nye komposisjoner signert Berg og er spilt inn i en tid der det har vært vanskelig å samles. Som en motvekt til dette, og som et symbol på samhold og vennskap har trioen for første gang tatt med seg gjesteartister i studio: Mathias Eick (trompet), Hanna Paulsberg (sax) og Silje Nergaard (vokal). Albumet er på mange måter en naturlig evolusjon av trioens allerede etablerte kvaliteter, men byr på flere overraskelser underveis. Michael Scott Hartung i Propeller Music Division har også løftet musikken ytterligere med en gjennomarbeidet og detaljert produksjon.

Ny musikk fra Marte Eberson!20.5.2022 11:19:46 CEST | Pressemelding

Marte Eberson er ute med singelen «This Will Blow» - en deilig up-tempo poplåt som passer perfekt i sommerspillelisten. Med en vintage-vibe og fengende melodier, formidler sangen et gjenkjennelig budskap. Det er en optimistisk poplåt, men med en stofflighet og et analogt uttrykk som skal vekke assosiasjoner til en annen tid. Et lite tilbakeblikk til 60-tallet, men samtidig med et moderne, friskt uttrykk. Hør «This Will Blow» her! Tematikken i låta tar opp viktige, men enkle spørsmål, på en gjenkjennelig måte; som hvem en selv er i og utenfor et forhold, og selvstendighet. Å tørre å stå på egne ben, være alene og handle på vegne av en selv - om menneskelige dilemmaer som dukker opp i livet. «Jeg skrev låta «This Will Blow» i en tid hvor jeg var veldig gira på å klare meg selv. Jeg var lei av å føle at andres behov gikk foran min egen magefølelse, som skrek høyt at jeg ville være fri. Låten handler om å klare seg på egenhånd, å tørre å løsrive seg fra noe som ikke er bra for en. Det er p