Grappa Musikkforlag ASGrappa Musikkforlag AS

Ny låt fra Trond Svendsen & Tuxedo

Foto: Hanne Fossum

Trond Svendsen & Tuxedo er kjent for sin særegne mix av bredbent heartland rock og mollstemt country noir, i landskapet rundt americana og rocka country. Nå slippes bandets singel «Big red sky». Låten er hentet fra det kommende albumet «Don’t trust the moon», som slippes i mars 2022.

Hør "Big red sky" her!

Trond Svendsen har gjennom sangtekstene sine en helt unik måte å fortelle historier på, og den nye singelen er intet unntak. «Big red sky» er basert på en sann historie, om dager og uker med brann, hjerteskjærende bilder av mennesker som har mistet alt og en stor rød himmel – som en uendelig solnedgang, omgitt av aske og sot.

«De kom i grunn til meg ganske fort. Mannen med bikkja på framsetet. John med hageslangen som forsøkte å berge hjemmet sitt. Fragmenter av et liv bak på pickupen. Det lille man kunne bevilge seg å ta med før flammene kom.

Historien om John er sann. Dessverre er den ikke unik. Det var flere som forsvant.  Som tok en kamp de aldri hadde en sjans til å vinne.

I dager og uker herjet brannene. Hjerteskjærende bilder av mennesker som gråt over det som var tapt.
Forbrente dyr som ble forsøkt reddet av mennesker som gikk rundt i asken mellom trærne.
Og over dem. En stor, rød himmel.

Som en solnedgang som aldri tok slutt, krydret med aske og sot. Det hender seg jeg tenker på dem og alle historiene deres når kveldslyset farger himmelen over min fredelige flekk på jorda lyserød.
Da tenker jeg på Angel. Og John. Om bilturer med bikkja på passasjersetet.
Om å flykte fra hjemmet sitt med bildene som hang på veggen i en pappeske dekket av sot bak på planet.

Den kom til meg ganske fort.
Det var ikke noe annet den kunne hete, enn Big red sky.» - Trond Svendsen, januar 2022

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. I år 2023 har Grappa 40 års jubileum.

Grappa Musikkforlag har gitt ut over fire tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.

Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grappa Musikkforlag AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.