Opplysningskontoret for frukt og grønt

Ny konkurranse for kantiner

Hvem blir kåret til Norges sunneste kantine? I dag åpner påmeldingen til NM Sunn Mat i kantina, en ny og viktig konkurranse som skal inspirere og bidra til at det blir lettere for folk å velge sunnere mat når de er i kantina.
Hvem blir kåret til Norges sunneste kantine? I dag åpnes det for påmelding til NM Sunn Mat i kantina.

Konkurransen er for de som driver kantinevirksomhet, både kantinekjeder og enkeltstående kantiner.

Det er Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG), Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF), Sjømat Norge og Norges Frukt- og Grønnsakgrossisters Forbund (NFGF) som står bak konkurransen.

I konkurransen gjelder det å tilby en kombinasjon av varegruppene grove kornprodukter, sjømat og frukt/grønt, altså det vi skal spise #MerAv.

- Det lages opp mot mange millioner måltider i kantiner i Norge hvert år. Det går mye mat i denne sektoren. Målet med konkurransen er å bidra til at det serveres mer frukt og grønt, grove kornprodukter og sjømat til lunsjmåltidet. Dette har en stor betydning for folkehelsa, og det skal bli spennende å se hvem som kan skilte med tittelen Norgesmester i Sunn Mat i kantina, sier prosjektleder Toril Gulbrandsen i OFG, og oppfordrer alle kantiner til å delta. Det er enkelt å melde seg på og vi oppfordrer alle kantiner til å gjøre det, og skilte med at de deltar i konkurransen.

På eget område på frukt.no finnes all informasjon.

Påmelding åpner 1. september. Konkurranseperioden foregår fra 1. oktober til og med 31. desember 2022. Juryen plukker ut 3 finalister som blir invitert til premieutdeling på messen UMAMI på Lillestrøm i februar 2023.

En matglad jury vil vurdere alle bidragene. De vil vurdere maten, vektlegge eksponering, profilering av deltagelsen og salgsøkning av #MerAv i perioden.

Disse er med i juryen:

Kokk og konditor Stian Damstuen, utøver på Baker- og konditorlandslaget. Stian er utdannet kokk og konditor og jobber nå som baker på Kveitemjøl AS.

Kokk Gunnar Jensen, styrer kjøkkenet i Mathallen i Tromsø. Gunnar har blant annet vært coach for juniorlandslaget i OL-Stuttgart 2020, vinner av Det Norske Måltid 2012 og Ingridprisen 2015.

Ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen. Iselin jobber i Opplysningskontoret for frukt og grønt. Hun har en mastergrad i samfunnsernæring og er brennende opptatt av frukt og grønt.

Bilder

Om Opplysningskontoret for frukt og grønt

Opplysningskontoret for frukt og grønt
Håndverksveien 31
1405 LANGHUS

23 24 94 00https://www.frukt.no/

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt