Ny hovedavtale mellom Finans Norge og Tekna

Tekna har i dag inngått hovedavtale med Finans Norge.

- Tekna får stadig flere medlemmer i finansnæringen, og det er derfor svært gledelig å få på plass hovedavtale med Finans Norge, sier Marianne Gran Juriks, direktør for arbeidsliv og juss i Tekna.

-Teknas medlemmer representerer en voksende og relevant arbeidstakergruppe i en finansnæring som er i stadig utvikling. Det er derfor både naturlig og riktig at samarbeidet formaliseres gjennom en tartariffavtale i tråd med det Finans Norges medlemmer ønsker. Vi takker Tekna for konstruktive og ryddige forhandlinger og ser frem til et godt samarbeid fremover, sier arbeidslivsdirektør i Finans Norge Runa Opdal Kerr i en kommentar.

Tekna har nærmere 700 medlemmer i finansnæringen, og opplever en sterk vekst av medlemmer i sektoren. Tekna har også bedriftsgrupper i flere av bedriftene. -Finansnæringen er en bransje med en rivende utvikling, dette er i dag store teknologiselskaper med betydelig behov for den teknologiske kompetansen som Tekna medlemmer besitter, sier Gran Juriks.

En plass rundt bordet

– Vi har gjennomført konstruktive og ryddige forhandlinger med Finans Norge, og vi ser fram til videre samarbeid med Finans Norge og deres medlemsbedrifter, sier Juriks. Den nye tariffavtalen betyr at Teknas bedriftsgrupper nå vil få regulerte forhold og rett til samarbeid og medbestemmelse. -Teknas tillitsvalgte får med dette en plass rundt bordet i disse bedriftene, hvor man kan ha en dialog og drøfte viktige spørsmål av betydning for Teknas medlemmer med bedriftens ledelse. Dette er muligheter Teknas tillitsvalgte kun har hatt i begrenset grad før tariffavtalen, sier Gran Juriks.