Ny E6 mellom Sørelva og Borkamo til markedet
Konkurransen om bygging av E6 mellom Sørelva og Borkamo i Nordland kommer til markedet i løpet av mai. Kontrakten har en anslått verdi på 700 millioner, og kommer kort tid etter at Nye Veier overtok strekningen.

Dette er en ny type oppgave og kontrakt for Nye Veier. Selskapet fikk denne type oppgave på flere strekninger i Nasjonal transportplan, som ble behandlet i Stortinget i fjor. Få måneder etter behandlingen i Stortinget kommer de første konkurransene.
– For bilistene er det viktig med bedre sikkerhet og fremkommelighet på veien. Det er veldig gledelig at vi kommer så raskt i gang med å forbedre veien for bilistene, sier Anette Aanesland, som er administrerende direktør i Nye Veier.
Målet med prosjektet er å bygge ny vei. Tiltakene vil redusere antall ulykker og redusere utfordringene på vinteren. Det er flere premiss som må oppfylles før kontrakten går til markedet. Prosjektet må gi god oppnåelse av målene som er satt for prosjektet. Nye Veier må ha dekning i budsjettene for å gjennomføre konkurransen.
Nye Veier planlegger å sende kontrakten ut i markedet i mai. Den anslåtte verdien på kontrakten er på 700 millioner kroner. Etter kvalifisering vil tre til fem tilbydere bli invitert til å gi tilbud på kontrakten. Fra utlysning av konkurransen vil det ta mellom ni og tolv måneder til en entreprenør er klar til å gjennomføre arbeidet. Nye Veier planlegger for at fysiske arbeider kan starte i løpet av første halvdel av 2023.
Denne strekningen er en av syv konkurranser, som Nye Veier planlegge å sende til markedet i løpet av 2022. Dette er ny rekord for Nye Veier i antall nye kontrakter i løpet av et år. Den samlede verdien for alle kontraktene er anslått til 15 milliarder kroner.
Strekning |
Annonsering |
Anslått verdi eks mva |
Type |
Sted |
E6 Storhove – Øyer |
Mars |
1,6 mrd |
Tunnel/vei |
Innlandet |
E6 Berkåk – Vindåsliene |
April |
2 mrd |
Vei/tunnel/bru |
Trøndelag |
E6 Sørelva – Borkamo |
Mai |
700 mill |
Vei |
Nordland |
E39 Bue – Ålgård |
August |
2,2 mrd |
Vei/tunnel/bru |
Rogaland |
E39 Mandal – Lyngdal |
September |
4,7 mrd |
Tunnel/vei/bru |
Agder |
Rv13 Skare – Sogndal |
Oktober |
200 mill |
Vei/sikring/div |
Vestland |
E18/E39 Ytre ring |
November |
3,8 mrd |
Tunnel |
Agder |
Konkurransene kommer til markedet etter at reguleringsplanene for strekningene er vedtatt av kommunene. Prosjektene må gi god oppnåelse av målene som er satt for prosjektet. Nye Veier må ha dekning i budsjettene for å gjennomføre konkurransene.
Nye Veier går nå bort fra byggherrens makspris på alle prosjektene.
- Vi har selv gjort noen erfaringer, og entreprenører og rådgivere har delt sine erfaringer. Vi mener endringene vi nå gjør vil gi flere tilbydere på viktige konkurranser. Det er viktig for å skape mer verdi for de samme ressursene. Nå blir det forhandlinger, og målet er blant annet å redusere risikoen for tilbyderen og for Nye Veier, forklarer Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og marked.
Nye Veier skal fortsatt bruke totalentrepriser med fastpris. Entreprisene skal være basert på en vedtatt reguleringsplan. Krav til funksjon fremfor detaljerte kravlister er fortsatt sentralt for å bruke kompetansen best hos entreprenørene. Det ligger fortsatt viktige incentiver til entreprenørene med å gjøre prosjektene enda bedre.
Kontakter
Bjørn BørsethDirektør for kontrakt og marked
Tel:975 01 310Christian AltmannKommunikasjonsdirektør
Pressekontakt, Nye Veiers hovedkontor
Bilder



Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Nye Veier velger St1 til etablering og drift av ny døgnhvileplass på Lonelier.18.5.2022 12:01:07 CEST | Pressemelding
Nye Veier har tildelt konsesjonskontrakt for etablering og drift av døgnhvileplassen og veiserviceanlegget på Lonelier til leverandøren St1. Anlegget plasseres ved Lonelierkrysset langs den nye E39 mellom Kristiansand og Mandal og åpnes våren 2023.
Åpner E6 og Stavsjøfjelltunnelen etter ras8.5.2022 15:45:19 CEST | Pressemelding
E6 åpnes søndag ettermiddag/kveld.
Ekstern gransking av raset i Malvik7.5.2022 18:09:46 CEST | Pressemelding
Nye Veier vil ha ekstern gransking av raset som gikk ved Stavsjøfjelltunnelen onsdag. – Det er viktig for å ha tillit og åpenhet om årsaksforholdene, sier administrerende direktør Anette Aanesland.
Nye Veier-prosjekt - Norges første helprosjekt Excellent-sertifisert på bærekraft6.5.2022 14:27:58 CEST | Aktuelt
E18-strekningen mellom Rugtvedt og Dørdal i Telemark åpnet desember 2019. Nå er prosjektet sertifisert av CEEQUAL med karakteren «Excellent». Det er første gang i Norge at et komplett prosjekt, fra planlegging til ferdig bygget, er blitt sertifisert etter CEEQUAL-metodikken.
Nye Veier og Eiffage markerte verdensdagen for sikkerhet og helse i arbeidslivet6.5.2022 08:55:17 CEST | Aktuelt
Den 28. april ble verdensdagen for sikkerhet og helse i arbeidslivet markert over hele verden. Ansatte både i Nye Veier og Eiffage som jobber med utbyggingen av ny E18 Rugtvedt-Langangen markerte dagen med kake og brus ved Blåfjell. Prosjektet har pågått i 424 dager uten H1 og H2 skader og ulykker.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom