Ny E6 mellom Sørelva og Borkamo til markedet

Dette er en ny type oppgave og kontrakt for Nye Veier. Selskapet fikk denne type oppgave på flere strekninger i Nasjonal transportplan, som ble behandlet i Stortinget i fjor. Få måneder etter behandlingen i Stortinget kommer de første konkurransene.
– For bilistene er det viktig med bedre sikkerhet og fremkommelighet på veien. Det er veldig gledelig at vi kommer så raskt i gang med å forbedre veien for bilistene, sier Anette Aanesland, som er administrerende direktør i Nye Veier.
Målet med prosjektet er å bygge ny vei. Tiltakene vil redusere antall ulykker og redusere utfordringene på vinteren. Det er flere premiss som må oppfylles før kontrakten går til markedet. Prosjektet må gi god oppnåelse av målene som er satt for prosjektet. Nye Veier må ha dekning i budsjettene for å gjennomføre konkurransen.
Nye Veier planlegger å sende kontrakten ut i markedet i mai. Den anslåtte verdien på kontrakten er på 700 millioner kroner. Etter kvalifisering vil tre til fem tilbydere bli invitert til å gi tilbud på kontrakten. Fra utlysning av konkurransen vil det ta mellom ni og tolv måneder til en entreprenør er klar til å gjennomføre arbeidet. Nye Veier planlegger for at fysiske arbeider kan starte i løpet av første halvdel av 2023.
Denne strekningen er en av syv konkurranser, som Nye Veier planlegge å sende til markedet i løpet av 2022. Dette er ny rekord for Nye Veier i antall nye kontrakter i løpet av et år. Den samlede verdien for alle kontraktene er anslått til 15 milliarder kroner.
Strekning |
Annonsering |
Anslått verdi eks mva |
Type |
Sted |
E6 Storhove – Øyer |
Mars |
1,6 mrd |
Tunnel/vei |
Innlandet |
E6 Berkåk – Vindåsliene |
April |
2 mrd |
Vei/tunnel/bru |
Trøndelag |
E6 Sørelva – Borkamo |
Mai |
700 mill |
Vei |
Nordland |
E39 Bue – Ålgård |
August |
2,2 mrd |
Vei/tunnel/bru |
Rogaland |
E39 Mandal – Lyngdal |
September |
4,7 mrd |
Tunnel/vei/bru |
Agder |
Rv13 Skare – Sogndal |
Oktober |
200 mill |
Vei/sikring/div |
Vestland |
E18/E39 Ytre ring |
November |
3,8 mrd |
Tunnel |
Agder |
Konkurransene kommer til markedet etter at reguleringsplanene for strekningene er vedtatt av kommunene. Prosjektene må gi god oppnåelse av målene som er satt for prosjektet. Nye Veier må ha dekning i budsjettene for å gjennomføre konkurransene.
Nye Veier går nå bort fra byggherrens makspris på alle prosjektene.
- Vi har selv gjort noen erfaringer, og entreprenører og rådgivere har delt sine erfaringer. Vi mener endringene vi nå gjør vil gi flere tilbydere på viktige konkurranser. Det er viktig for å skape mer verdi for de samme ressursene. Nå blir det forhandlinger, og målet er blant annet å redusere risikoen for tilbyderen og for Nye Veier, forklarer Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og marked.
Nye Veier skal fortsatt bruke totalentrepriser med fastpris. Entreprisene skal være basert på en vedtatt reguleringsplan. Krav til funksjon fremfor detaljerte kravlister er fortsatt sentralt for å bruke kompetansen best hos entreprenørene. Det ligger fortsatt viktige incentiver til entreprenørene med å gjøre prosjektene enda bedre.
Kontakter
Bjørn BørsethDirektør for kontrakt og marked
Tel:975 01 310Christian AltmannKommunikasjonsdirektør
Pressekontakt, Nye Veiers hovedkontor
Bilder



Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Intern evaluering av E6 Ranheim–Værnes4.9.2025 09:24:48 CEST | Pressemelding
Nye Veier har gjennomført en intern evaluering av utbyggingsprosjektet E6 Ranheim–Værnes, som følge av at prosjektet har blitt forsinket og dyrere enn planlagt.
Tester ut ny standard i driftskontraktene2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når Mesta og Traftec tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september innfører de en ny standard for digital samhandling. For trafikantene bidrar dette til at veiene blir tryggere, reisene mer forutsigbare, og at det er sjeldnere noe ikke virker som det skal.
Endringer i prosjektledelsen på E18 Rugtvet-Langangen og E6 Ranheim-Værnes14.8.2025 10:02:43 CEST | Aktuelt
Fra starten av august overtok Magne Ramlo rollen som prosjektsjef på E18 Rugtvet-Langangen. Han hadde frem til da vært prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes. Lars Bjørgård overtok rollen som prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes fra samme tidspunkt. Bjørgård er i tillegg prosjektsjef på E6 Berkåk-Vindåsliene.
Benedichte Limmesand Hellestøl blir direktør for Utbedring og drift11.8.2025 14:27:04 CEST | Pressemelding
Hun blir dermed Nye Veiers første direktør for dette virksomhetsområdet.
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom