Ny E18 Tvedestrand-Bamble: Nye Veier vil se på muligheter for å gjøre prosjektet enda mer bærekraftig
På deler av den aktuelle veistrekningen fra Tvedestrand til Bamble (ca 54 km), er det allerede midtrekkverk og god og trafikksikker veistandard. Dette er et moment som gjør at deler av veien kan gjenbrukes.
- Bygging av ny E18 Tvedestrand-Bamble er et av de mest aktuelle planprosjektene i Nye Veier sin portefølje vi kan vurdere i et mer bærekraftig perspektiv. Det er mulig å gjenbruke mer av den eksisterende veien. En måte å gjøre det på er å planlegge for lavere fartsgrense for eksempel 90-100 km/t som ikke krever fullt så stiv kurvatur som 110 km/t. Det kan også være aktuelt å bygge smalere firefelt som er mindre arealkrevende og likevel en trygg og sikker vei. Denne typen løsninger er bra både for å holde kostnadsrammene, bevare mer areal og å nå ambisiøse klimamål. Vi går nå i dialog med kommunene for å tenke nytt om løsninger og vurdere oppgradering av eksisterende vei, sier Finn Aasmund Hobbesland, direktør for Planlegging og drift i Nye Veier.
I alle utbyggingsprosjekter jobber Nye Veier med å redusere klimagassutslipp og miljøfotavtrykk. Prosjekter i Nye Veiers regi skal bærekraftsertifiseres etter anerkjent metodikk for å sikre overordnede mål for bærekraft, energi og klima. Veier må bygges på en måte som skåner natur og miljø og bidrar til å redusere klimagassutslipp.
- Infrastrukturutbygging medfører påvirkning på dyrkbar mark og naturmangfold. Inngrep påvirker også klimagassutslippene for eksempel bygging i myr og våtmark. Dette er en del av kostnaden ved veiutbygging som samfunnet i økende grad stiller spørsmål ved. Som byggherre må Nye Veier sikre at utbygging skjer på en skånsom måte. Særlig i tidlig fase i veiplanlegging er det store muligheter til å ta nye grep for å unngå unødvendig arealbeslag og å få ned klimautslippene. Prosjektet ny E18 fra Tvedestrand til Bamble vil løse mange utfordringer kommunene har pekt på og er opptatt av. Reisetiden vil gå ned og innbyggerne i kommunene får et utvidet bo- og arbeidsmarked. Den nye veien er nødvendig for verdiskaping og samfunnsutvikling og blir sikrere og tryggere å kjøre på. Samtidig er dette et eksempel på et prosjekt vi nå anbefaler kommunene å se på med nye øyne, sier Hobbesland.
Planprosjektet for ny E18 Tvedestrand-Bamble berører seks kommuner og forslaget til reguleringsplan er ute til offentlig ettersyn og høring. Det er jobbet bredt for å finne best mulig veitrasé innenfor den vedtatte korridoren.
-Det er politisk uttrykt et behov for å få en sammenhengende, møtefri firefeltsvei på hele strekningen Oslo-Kristiansand. Utbyggingen av nye E18 Tvedestrand-Bamble inngår i denne helhetlige utbyggingen. Men, det blir stadig tydeligere at det er behov for å ta langt sterkere grep om man skal nå forpliktelser om reduserte klimagassutslipp etter Parisavtalen og Norges klimaavtale med EU. Transportsektoren, og bygg- og anleggsvirksomhet er blant de sektorene som representerer de største utslippene og det er naturlig at det trykkes på for å kutte klimagassutslipp. Gjennom det grepet vi tar i dette prosjektet kan det bli et enda bedre veiprosjekt for samfunnet som kan stå seg i mange år framover, avslutter Hobbesland.
Nye Veier anbefaler at høringsprosessen på forslaget til reguleringsplan går som fastlagt, men at det igangsettes et arbeid for å øke bærekraften i prosjektet.
Nøkkelord
Kontakter
Finn Aasmund HobbeslandDirektør for Planlegging og Drift,Nye Veier
Tel:91319265finn-aasmund.hobbesland@nyeveier.noBilder
Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Nye Veier foreslår miljøforbedrende tiltak på ny E6 fra Sveberg til Værnes22.4.2024 10:55:10 CEST | Pressemelding
E6 Ranheim-Værnes består av to delstrekninger. Det pågår for tiden konkurranse for utbyggingen av delstrekningen E6 Ranheim –Sveberg. For den resterende delen på E6 mellom Sveberg og Værnes foreslår Nye Veier flere grep for å redusere arealbeslag, miljøpåvirkning og kostnader.
Arbeid og trafikkomlegging i Kvithammarkrysset fra 9. april9.4.2024 16:43:32 CEST | Aktuelt
Tirsdag 9. april starter arbeidene med utvidelse og ombygging av Kvithammarkrysset på E6, nord for Stjørdal. Dette skjer som del av prosjektet E6 Kvithammar-Åsen. Arbeidene vil pågå frem til høsten 2024.
Nye Veier har oversendt forslag til reguleringsplan for ny E6 Moelv – Roterud14.3.2024 12:58:30 CET | Pressemelding
Nye Veier har utarbeidet to reguleringsplanforslag for E6 Moelv – Roterud som nå sendes til videre behandling i Gjøvik og Ringsaker kommune.
Tre kan gi tilbud på E39 Mandal-Blørstad14.3.2024 10:50:10 CET | Pressemelding
Tre entreprenører er invitert til å gi tilbud på byggingen av ny E39 vestover fra Mandalskrysset til Blørstad i Lindesnes kommune.
Ferdigbygging av Hommelvikbrua6.3.2024 15:15:00 CET | Aktuelt
28. februar var det tilbudskonferanse i forbindelse med ferdigstillelse av sørgående løp på Hommelvikbrua. Det er en brukonstruksjon på E6 mellom Ranheim og Værnes som er delvis påbegynt, men ikke ferdigstilt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom