Ny doktorgrad: ‒ Hijaben er et verktøy for å utvide grensene for hva norsk er

Av Tyra Kristiansen Stave, Kilden kjønnsforskning.no
‒ Kvinnene jeg har intervjuet befinner seg i et kroppslig og sosialt «grenseland», sier Tonje Baugerud.
Hun har skrevet doktoravhandling om hvordan det er å være ung kvinne med hijab i Oslo.
Kvinnene befinner seg i en mellomposisjon som er tett knyttet til «norskhet», forklarer Baugerud.
‒ De føler seg ikke «norsk nok», og heller ikke for eksempel iransk, pakistansk eller somalisk «nok». Det er en posisjon det er strevsomt å være i, i tillegg er det sårbart og potensielt farlig.
Opplever rasisme
I avhandlingen var Baugerud opptatt av «kroppsliggjøringen» av hijaben, og hvordan bruken av hijab henger sammen med rasisme.
‒ Deltakerne beskriver hijaben som en «second skin», og noe som er en del av dem selv, sier Baugerud.
Hun forklarer at hijaben er et symbol og en identitetsmarkør som fører med seg assosiasjoner hos dem kvinnene møter.
‒ Hijaben er et kjønnet og rasialisert symbol, i tillegg til en kroppslig situasjon som kvinnene ikke unnslipper.
Noe som gikk igjen i intervjuene var at kvinnene fortalte at de var utsatt for diskriminering og rasisme som de selv knyttet til at de bruker hijab.
‒ Religion kompliserer rase. Også kjønn og Islam spiller inn på hvordan kvinnene blir møtt. De opplever en interseksjonell, eller sammensatt form for rasisme.
Baugerud forklarer at hijabens symbolske og kroppslige rolle blir tydeligere for kvinnene i møte med andre mennesker og i ulike sosiale sammenhenger.
‒ Kvinnene er klar over hvordan de blir oppfattet, noe som også påvirker hvordan de bruker offentlige rom.
Dette er et utdrag av en artikkel i Kilden kjønnsforskning.nos nyhetsmagasin. Les hele saken her.
Nøkkelord
Kontakter
Tonje Baugerud, Universitetet i Oslo, tonje.baugerud@teologi.uio.no
Bilder

Lenker
Om Kilden kjønnsforskning.no
Kjønnsforskere studerer hvilke konsekvenser kjønnsforskjeller har for fordeling av ressurser, makt og muligheter, og hvordan ideer om kjønn formes og kommer til uttrykk i kulturen og samfunnet omkring oss.
Kunnskapssenteret Kilden kjønnsforskning.no har et nasjonalt ansvar for å fremme kjønnsforskning, og kjønnsperspektiver og kjønnsbalanse i forskning og innovasjon gjennom å formidle og sammenstille forskning. For mer informasjon se kjønnsforskning.no.
Følg pressemeldinger fra Kilden kjønnsforskning.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kilden kjønnsforskning.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kilden kjønnsforskning.no
Kvinner har mer klær enn menn, men også strengere krav til hvordan de kler seg3.11.2025 13:15:00 CET | Pressemelding
– Vi fant at forventningspresset knyttet til hvordan kvinner kler seg påvirker størrelsen på garderobene. Samtidig er de mer bevisste rundt eget klesforbruk enn det menn er, forteller forsker Vilde Haugrønning.
Kjønnsnøytrale pronomen: personlig og politisk3.11.2025 13:14:17 CET | Pressemelding
I 2022 kom det kjønnsnøytrale pronomenet hen inn i språknormen. Kan vi få flere? Og hvorfor vekker kjønnsnøytrale pronomen så sterke følelser?
Skandalesakene som rystet Danmark: Da «heterofil» ble en legning24.10.2025 11:17:08 CEST | Pressemelding
Ny bok: I 1906 ble 14 menn tiltalt for homofili i Danmark. Det ble starten på mange presseoppslag, og en offentlig samtale om seksuell orientering og medborgerskap.
Menns helse blir både bedre og verre i fengsel17.10.2025 16:46:13 CEST | Pressemelding
Mange blir rusfrie og får helsehjelp i fengsel. Samtidig gjør soningen de psykiske problemene mer fremtredende, viser en ny studie.
KRONIKK: Standpunktkarakterer favoriserer jenter17.10.2025 09:20:23 CEST | Kronikk
Jenter får jevnt over bedre karakterer i standpunkt enn gutter, mens på eksamen er kjønnsforskjellene marginale. For å unngå dette bør man anonymisere tentamen og heldagsprøver, skriver professor Rune Johan Krumsvik og Marius Ole Johansen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
