Ny avtale: – Vi gir Nye Veier-verktøy til Bane NOR

Regjeringen la tidligere i år frem Nasjonal transportplan 2022-2033. I denne stortingsmeldingen ble det varslet en avtale mellom Samferdselsdepartementet og Bane NOR – som et ledd i arbeidet med bedre styring i jernbanesektoren. Avtalen ble i dag signert og innebærer en siste viktig etappe i jernbanereformen. Den vil klargjøre ansvarsdelingen mellom Jernbanedirektoratet som overordnet myndighet for hele jernbanesektoren – og Bane NOR, som eier og utvikler av infrastrukturen i jernbanen.
Fastpris skal bidra til bedre kostnadskontroll og lønnsomhet
Et viktig element i avtalen er innføring av fastpris på Bane NORs avtaler med Jernbanedirektoratet.
Dersom Bane NOR klarer å gjennomføre prosjektene rimeligere enn det er inngått avtale om, kan foretaket beholde overskuddet og bruke midlene på andre tiltak. Tilsvarende må Bane NOR selv dekke eventuelle kostnadsoverskridelser, noe som i sin tur kan forsinke anleggsstart for andre planlagte prosjekter. Disse vilkårene er tilsvarende med dem som Nye Veier har i sin avtale med staten.
Krav i avtalen om å vektlegge samfunnsøkonomisk lønnsomhet vil gi Bane NOR insentiver til å utvikle kultur og arbeidsformer som bidrar til bedre kostnadskontroll og lønnsomme prosjekter for samfunnet. Også dette er tilsvarende med avtalen som Nye Veier har med staten.
Forplikter staten for flere titalls milliarder til jernbane
Bevilgningene til jernbaneinvesteringer har økt mye de siste ti årene. Men Bane NOR har ingen garanti for bevilgningsnivået for mer enn ett år av gangen. I den nye avtalen forplikter staten seg til et minimumsnivå for utbetalinger til Bane NOR for perioden 2023 til 2026.
– Vi har lagt oss på et svært høyt minimumsnivå. Det er valgt en trappetrinnsmodell hvor Bane NOR har størst sikkerhet for bevilgningen i tidlige år. Sikkerheten er 90 prosent av 2022-bevilgningen i 2023, og den synker gradvis til 75 prosent i 2026, sier Hareide. En slik løsning har flere fordeler:
- Minimumsnivået gir mer forutsigbarhet for foretaket, og mulighet til å inngå lengre kontrakter i utbyggingsprosjektene.
- Dette gir mer rasjonell og totalt sett rimeligere prosjektgjennomføring.
Den samme forpliktelsen og trappetrinnsmodellen vil gjelde for bevilgningene til drift og vedlikehold.
Det konkrete nivået på utbetalingen for det kommende året og minimumsnivået for de fire påfølgende årene presenteres i forslaget til statsbudsjett som regjeringen legger frem i oktober hvert år. Også her er parallellen til Nye Veier tydelig. Nye Veier er garantert et fast beløp årlig.
Jernbanereformen 2.0
Med den nye avtalen vil utbetalingene fra staten til Bane NOR gjøres forskuddsvis og uavhengig av den løpende produksjonen. Dette gir også større forutsigbarhet.
– Denne avtalen underbygger jernbanereformens intensjoner om økt handlingsrom for og ansvarliggjøring av Bane NOR, samtidig som Jernbanedirektoratets overordnede og koordinerende rolle i jernbanesektoren ivaretas. Jernbanereformen er omfattende, og det ville det nesten vært overraskende om det ikke ble nødvendig med enkelte justeringer. Med denne avtalen har vi fått jernbanereformen 2.0, sier samferdselsministeren.
I gang fra nyttår 2022
Den nye avtalen mellom Samferdselsdepartementet og Bane NOR skal tre i kraft 1. januar 2022, og vil i første omgang gjelde for fem år.
Fremover vil Bane NOR og Jernbanedirektoratet arbeide med å innføre det nye avtaleregimet. Den nye avtalen mellom Samferdselsdepartementet og Bane NOR legger de overordnede føringene for Bane NORs virksomhet og hvordan avtalene mellom Jernbanedirektoratet og Bane NOR om drift og vedlikehold, planlegging og investeringer skal innrettes.
For flere opplysninger – se:
Nøkkelord
Kontakter
Pressekontakt08-16 på hverdager
Tel:919 14 777sdinfo@sd.dep.noBilder

Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Samferdselsbudsjettet 2026: Held fram satsinga på drift, vedlikehald og fornying15.10.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Regjeringa foreslår å løyve i alt 102,1 milliardar kroner til samferdsel i 2026. Mellom anna foreslår regjeringa å løyve 50,4 milliardar kroner til vegformål, 35,7 milliardar kroner til jernbanen, 7,1 milliardar kroner til byområda og 4,9 milliardar kroner til luftfarten.
Flere utenlandske bilister må nå betale for seg i norske bomstasjoner8.10.2025 15:30:00 CEST | Pressemelding
Et system er nå på plass som sikrer at langt færre utenlandske bilister slipper unna bompenger i Norge. I fjor gikk bompengeselskapene glipp av 117 millioner kroner i ubetalte bompenger.
Nordlandsbanen kan snart åpne nord for Levanger – midlertidig togverksted skal bygges i Bodø8.10.2025 12:31:51 CEST | Pressemelding
En løsning for bygging av midlertidig togverksted i Bodø har nå kommet på plass i rekordfart. Etter raset i Levanger 30. august i år, har det ikke vært mulig for SJ Norge å vedlikeholde togene som befinner seg nord for rasstedet.
Høring: Regjeringen ber om innspill om fremtidens flyrutetilbud26.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
– For regjeringen er det viktig at folk skal kunne bo og leve gode liv i hele landet, og i distriktene er det regionale flytilbudet avgjørende. Derfor vil vi nå se på hvordan vi best mulig kan legge til rette for et enda bedre flyrutetilbud i hele landet til en overkommelig pris, både for de reisende og for staten som kjøper, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Høring: Regjeringen vil sikre et godt transportsystem for alle langs kysten26.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
– Regjeringen ønsker å sikre et best mulig kysttransportsystem – også i fremtiden. Det er viktig med god og effektiv transport av både gods og passasjerer langs kysten. Derfor har Oslo Economics utredet transport- og miljøaspekter i kystrutetjenesten. Nå ønsker vi å invitere til en åpen høring av rapporten, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom