Ny avgift kan bremse elbilinteressen i distriktene

Folk som bor i distrikt blir stadig mer positiv til elbil. I fjor svarte tre av ti i distriktene at deres neste elbil skal være en elbil. I høst svarte fire av ti det samme. Det viser undersøkelser Norstat har gjennomført for NAF.
- Dette handler om steder som Nesna, Namsskogan, Seljord, Lyngen og Vegårshei. Utviklingen er entydig. Stadig flere vil ha elbil der skepsisen har vært størst, mener Sødal.
Fritak for avgifter på kjøp av elbil og lave brukskostnader har vært viktige for det rekordhøye elbilsalget i Norge. Ni av ti privatkjøpte biler er nå en elbil. I tillegg blir modellutvalget stadig bedre. De siste årene har det kommet elbiler som dekker manges behov for størrelse, rekkevidde og hengerfeste.
- Modellutvalget har blitt så bra at de aller fleste nå kan finne en elbil som passer deres behov, sier Sødal. – Derfor er det synd at regjeringen foreslår nye avgifter på elbil, nå som distriktene står på terskelen for å skaffe seg elbil, sier han.
I forslaget til statsbudsjett har regjeringen foreslått å innføre en vektavgift ved kjøp av elbil. Den er i realiteten en rekkeviddeavgift, siden større og tyngre batterier gir lengre rekkevidde. SV sier nei til vektavgiften i sitt alternative budsjett. Dermed er saken på bordet i forhandlingene på Stortinget.
- Nå forhandler regjeringen og SV om budsjettet for 2023. Vektavgiften er i spill, og for distriktene kan utfallet av disse forhandlingene bli avgjørende. Det er fordi en ny vektavgift vil gi økte priser på elbiler som er særlig aktuelle i Distrikts-Norge, forklarer Nils Sødal.
Tabell:
Vurder påstanden: Jeg vil at min neste bil skal være en elbil
2021 | Sentralitetsgruppe | ||
1 + 2 | 3 + 4 | 5 + 6 | |
Svært enig / Enig | 59 % | 40 % | 33 % |
Verken eller / Vet ikke | 26 % | 33 % | 27 % |
Svært uenig / Uenig | 15 % | 27 % | 39 % |
2022 | Sentralitetsgruppe | ||
1 + 2 | 3 + 4 | 5 + 6 | |
Svært enig / Enig | 57 % | 47 % | 40 % |
Verken eller / Vet ikke | 27 % | 28 % | 30 % |
Svært uenig / Uenig | 16 % | 25 % | 30 % |
Grupperingen etter sentralitet er utarbeidet av SSB og gir et mål på en kommunes sentralitet, basert på avstander til arbeidsplasser og servicetilbud.
Mest sentrale strøk (kategori 1) Oslo og enkelte omkringliggende kommuner, som Rælingen og Nordre Follo.
Eksempler på kategori 2: Bergen, Trondheim, Stavanger, Gjerdrum, Drammen, Fredrikstad, Sandnes, Drammen, Fredrikstad, Horten.
Eksempler på kategori 3: Bodø, Lillehammer, Kongsvinger, Indre Østfold, Kongsberg, Askøy, Tromsø, Haugesund, Gjesdal, Ålesund, Malvik, Kristiansand, Arendal, Sandefjord, Skien, Porsgrunn
Eksempler på kategori 4: Rana, Molde, Kristiansund, Narvik, Sortland Østre Toten, Nord-Aurdal, Marker, Gol, Rana, Narvik og Sortland, Melhus, Steinkjer, Frosta, Stord, Sveio, Lindesnes, Lyngdal, Alta, Hammerfest, Tysvær, Bjerkreim, Notodden, Nome
Eksempler på kategori 5: Vågan, Brønnøy, Hadsel, Selbu, Grong, Grue, Alvdal, Ål, Hemsedal, Kinn, Austevoll, Vegårshei, Hægebostad, Vads, Kirkenes, Sokndal, Sauda, Hustadvika, Tingvoll, Seljord, Hjartdal
Eksempler på de minst sentrale kommunene er Nesna, Bindal og Træna, Namsskogan og Røyrvik, Dovre, Tolga og Engerdal, Luster, Vik, Solund, Nore og Uvdal, Bygland, Valle Bykle, Lyngen, Gamvik, Hasvik, Suldal, Kvitsøy og Utsira, Fjord, Aure og Smøla, Nissedal, Tokke og Fyresdal
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Økte bilavgifter vil ramme barnefamiliene og distriktene hardest30.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
To av tre svarer at de vil bli negativt påvirket av økte bilavgifter, viser NAFs Trafikantbarometer 2025. – Jo flere barn, og jo mer usentralt folk bor, dess større er andelen som sier at økte bilavgifter vil ramme dem, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: Slik sparer du penger på hurtigladingen i sommer26.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Sommerferien er hurtigladetid for landets 840 000 elbilister. – Det er flere kroner i forskjell per kilowattime mellom dyreste og billigste hurtigladeleverandør. Så her er det feriepenger å spare, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Støtte til bomringer faller til 2019-nivået25.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Ikke siden bompengeopprøret i 2019 har færre støttet at bompenger kreves inn i bypakkene. Det viser NAFs Trafikantbarometer 2025. – Stadig flere byer får bomringer, samtidig er det færre som synes det er greit bompenger brukes på denne måten, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: – Ikke lad elbilen i tordenvær23.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er sendt ut gult farevarsel for lyn over store deler av Østlandet mandag. – Ikke ha elbilen koblet til ladestasjonen når det tordner, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Ny reisebok fra NAF: Oppdag skjulte perler langs Norges grenser20.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF lanserer en ny aktuell reisebok: Langs grensen. Boken tar deg fra Svinesund i sør til Storskog i nord, og dekker alle farbare grenseoverganger. - Vi håper boken vil skape begeistring for grensen og gi inspirasjon til kortere og lengre turer, sier forfatterne.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom