Ny 3 om dagen-merkeordning for magre og lette meieriprodukter

En bevisstgjøring av forbruker om hvor mange porsjoner som anbefales kan bidra til at flere vil få dekket sitt anbefalte inntak av kalsium og jod. En ny undersøkelse viser at det fortsatt er mange som ikke er klar over 3 om dagen-anbefalingen. Det ønsker Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) å gjøre noe med.
En av de største kildene til kalsium og jod
Melk og meieriprodukter er en av de største kildene til kalsium og jod i det norske kostholdet. Det har lenge vært et kostråd fra helsemyndighetene om å la magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet, og dette ble i 2017 spesifisert til å bety 3 porsjoner daglig. Spesifiseringen kom som et resultat av nedslående funn Nasjonalt råd for ernæring beskrev i en rapport om jodstatus i befolkningen. Deler av befolkningen så ut til å få i seg såpass lite jod at det var behov for å iverksette umiddelbare tiltak. Melk, yoghurt og brunost er noen av få kilder til jod i det norske kostholdet, og spesifiseringen av 3 porsjoner daglig kan bidra til å sikre anbefalt inntak av jod. Det anbefales også at minst 2 av 3 porsjoner bør være melk, syrnet melk eller yoghurt.
Forbrukerne kjenner ikke kostrådet
Markedsundersøkelser viser at kun 16 % * av befolkningen 18 år + kjenner til hvor mange porsjoner magre meieriprodukter Helsedirektoratet anbefaler at vi får i oss av daglig. I tillegg er det kun halvparten av de spurte som oppgir at de får i seg 3 porsjoner med melk, yoghurt eller ost daglig, og bare 41 % ** oppgir å drikke melk hver dag.
– Vi ønsker en bevisstgjøring rundt kostrådet fordi mange fortsatt ikke får i seg nok jod og kalsium gjennom kostholdet. Jod og kalsium er spesielt viktig for unge kvinner og gravide, og det er fortsatt en jobb å gjøre når det gjelder å informere dem om viktigheten av disse næringsstoffene, sier Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
"3 om dagen"-merkeordningen vil bli benyttet på utvalgte produkter ut over året. I første omgang kan man lese om merket på utvalgte melkekartonger samt i lanseringskampanjen som Melk.no igangsatte etter påske.
– Enkle huskeregler og tydelig merking av produkter kan hjelpe forbrukere til å velge magre og lette meieriprodukter. Denne nye merkeordningen vil brukes både på emballasje og i annen kommunikasjon. Dette har vi tro på vil øke kjennskapen til spesifiseringen av kostrådet og føre til at flere når anbefalt inntak av kalsium og jod, sier Berg Hauge.
- Landsrepresentative markedsundersøkelser gjennomført av Norstat på vegne av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no). Utført i november ** 2020 (1009 respondenter) og i * mars 2021 (1015 respondenter).
Fakta om merkeordningen:
- Melk.no har utarbeidet et eget merke som kan tas i bruk av meieribransjen og andre eksterne aktører, både på emballasje, i butikk og gjennom annen kommunikasjon.
- Det er laget kriterier innenfor de ulike kategoriene av meieriprodukter for å tydeliggjøre hva som er magre eller lette meieriprodukter og som dermed kan benytte merket. Kriteriene er basert på ulike forskrifter og retningslinjer fra myndighetene.
- Merket kan kun brukes på magre eller lette meieriprodukter som regnes som hverdagsprodukter for folk flest innenfor kategoriene melk, yoghurt og ost.
- Melk.no eier merket og bestemmer vilkårene for bruk av merket. Les mer om vilkår for merket her.
Nøkkelord
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom