NRK-streik avverget

-Vi er fornøyd med å ha kommet til enighet med LO i mekling for NRK. Dermed har vi unngått en streik som kunne ha rammet NRKs TV-seere og radiolyttere, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.

Partene ble i meklingen enige om et resultat i tråd med normen fra frontfaget, noe som er det samme som det allerede er inngått avtale om med de øvrige fagforeningene i NRK.

Kulturstreiken: - Spekter tilbyr livsvarig og kjønnsnøytral pensjon20.10.2021 23:02:25 CEST | Pressemelding

- Det er svært beklagelig og trist at partene heller ikke denne gang lyktes å finne frem til en løsning på denne streiken. Spekter og våre scenekunstmedlemmer er villige til å strekke oss så langt som mulig for å komme LO i møte, derfor har vi nå etter at meklingen ikke førte frem oversendt et tilbud til LO Stat om at det fra 1. april 2022 innføres en livsvarig og kjønnsnøytral tjenestepensjonsordning, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.

Kulturstreiken: Feil om frilansere og kvinnediskriminering fra LO23.9.2021 13:11:41 CEST | Pressemelding

- Når vel 40 prosent av lønnskostnadene i scenekunstsektoren er lønn til frilansere, sier det seg selv at frilanserne må ha en like god pensjonsordning som de fast ansatte. LO tar grundig feil når de hevder at frilansere får god pensjon med en hybridordning. Loven som regulerer ordningen LO nå streiker for å få, er klar på at man mister den opptjente pensjonsbeholdningen hvis arbeidsforholdet er kortere enn 12 måneder, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.