Norwegians styreleder: - Vondt å måtte la Jacob Schram gå

På LederCasten fra arbeidstakerorganisasjonen Lederne, som ble spilt inn tirsdag, forteller Norwegians nye styreleder Svein Harald Øygard om hvor krevende det var å måtte la Jacob Schram gå som konsernsjef.

Slik hører eller ser du LederCasten:

- Det er klart det er vondt for meg å være styreleder og måtte ta dette grepet. Jacob Schram er en hyggelig, flink og god leder med en imponerende bakgrunn. Vår oppgave som styre er imidlertid å se virksomheten som helhet, og vurderingen ble da at en annen leder er riktig for å ta Norwegian videre på den krevende etappen vi nå skal ut på, sier Øygard blant annet.

I LederCasten blir du bedre kjent med Svein Harald Øygard. Han var statssekretær på 90-tallet i Finansdepartementet, han har vært partner og direktør for den norske virksomheten til konsulentselskapet McKinsey samt leder for McKinseys energi-arbeid i Brasil, og ikke minst var han sentralbanksjef på Island under finanskrisen. Etter den skrev han boken "På finanskrisens slagmark".

- Hva sier Øygard nå om valget styret i Norwegian tok?
- Hvordan ser han på det å være styreleder i en virksomhet som så mange har et forhold til og en mening om?
- Vi er på vei ut av en pandemi. I slike perioder, hvilke skyer bør man være obs på i horisonten?
- Island ble hardt rammet av finanskrisen. Hva kom han til der?

Hør Svein Harald Øygard på LederCasten i samtale med Frode Stang, som denne gangen er vikar for Ledernes Sverre Simen Hov.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Norwegians styreleder på LederCastenVideokanal