Norske studenter til topps i Europa med revolusjonært garveri-middel

Einar og Petter fra Hjárni SB jubler med 3. plass i Europas beste studentbedrift konkurransen.

EM ble i år gjennomført digitalt av Junior Achievement Litauen, og Hjárni SB kvalifiserte seg til EM gjennom sin seier i NM for Studentbedrift i regi av Ungt Entreprenørskap tidligere i vår. De konkurrerte i EM mot studentbedrifter fra 17 andre land i Europa.  Studentene hadde ikke forestilt seg dette på begynnelsen av studentbedriftsreisen. «Det er fantastisk å få tilbakemeldinger på at så mange har troen på vårt produkt og vårt arbeid. Vi skal jobbe videre med våre samarbeidspartnere slik at moderne lærproduksjon kan bli miljøvennlig og økonomisk gunstig, og så håper vi på mange flere seiere fremover, både for Hjarni og for miljøet!», sier studentene i Hjàrni SB.

En bærekraftig skinnindustri

Hjárni SB består av studentene Einar Totland (Levanger), Maximillian Gunnarson (Oslo) og Petter Olsen (Sula). Einar og Maximillian studerer Markedsføring Innovasjon og ledelse, mens Petter studerer Biomarin Innovasjon, og deres tverrfaglige bakgrunn blir beskrevet som nøkkel til suksessen. Deres produkt er et alternativ til en av verdens mest miljøskadelig industrier, nemlig produksjon av lær. Studentene har brukt sin kompetanse til å utvikle et garvemiddel uten bruk av miljøfarlige kjemikalier og metaller. På denne måten bidrar også produktet til et tryggere arbeidsplass for arbeidere i skinnindustrien.

Ved NTNU Ålesund er det jobbet veldig godt med programmet Studentbedrift gjennom mange år, og studentbedrifter derfra har også tidligere hevdet seg i internasjonale entreprenørskapskonkurranser. For to år siden vant Artifish SB fra NTNU Ålesund EM for studentbedrifter med sin løsning for lakselusproblemet i oppdrettsnæringen.  Førstelektor Bjørn Magne Hatlø mener Studentbedrift er en viktig erfaring for studentene, "NTNU i Ålesund vil være med å skape det nye arbeidslivet. Da er det naturlig at vi legger til rette for at studenter kan få de riktige verktøyene og forutsetningene for å delta der’, sier Hatlø

Høye ambisjoner for fremtiden

Studentgjengen har høye ambisjoner for sin bedrift i fremtiden, og erfaringene fra EM har gitt dem et springbrett for reisen videre. Hjárni SB blir omgjort til AS, og alle tre studentene ønsker å fortsette i bedriften.

Administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge, Grete Ingeborg Nykkelmo er imponert over hva studentene i Hjárni SB har fått til, også med tanke på at dette har vært et spesielt studieår. - De illustrerer på en glimrende måte hva Ungt Entreprenørskap handler om. De har gjennom studiene sine brukt kreativitet, faglig kompetanse og erfaringer fra ulike bransjer til innovasjon som kan revolusjonere en hel industri – globalt! Dette er et veldig godt eksempel på Ungt Entreprenørskap sin rolle som brobygger mellom utdanning og etablert næringsliv, også i høyere utdanning. Her er potensialet stort framover, sier Nykkelmo

Jurymedlemmene både i Norge og internasjonalt er opptatt av det store kommersielle potensialet for Hjàrni SB og deres produkt. Som en av verdens mest forurensende industrier er tekstilindustrien avhengig av bærekraftig innovasjon, og Hjàrni SB har mål om å bidra til nettopp det.

Jubelen stod i  taket da Hjárni SB vant NM for studentbedrifter. Nå får de annerkjennelse også i Europa.
Jubelen stod i taket da Hjárni SB vant NM for studentbedrifter. Nå får de annerkjennelse også i Europa.