Norske sparepenger bryter folkeretten

På okkupert palestinsk territorium bygges nye ulovlige bosettinger, toglinjer og murer, mens palestinske beboere mister muligheten til å dyrke egen jord og ferdes fritt. Alt dette ved hjelp av norske sparepenger! Hvordan er dette mulig, og hvorfor er folkeretten så lett å overse dersom det gir økt avkastning?

I morgen lanserer Norsk Folkehjelp og Fagforbundet en kampanje der norske forbrukere får muligheten til å påvirke sin bank til å endre investeringspraksis.

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp har undersøkt fondstilbudet til 109 forretnings- og sparebanker i Norge. Fondene ble screenet mot elleve selskaper som i lang tid har tjent på, og medvirket til den israelske okkupasjonen av de palestinske områdene. Selskaper som driver med alt fra utvinning av palestinske naturressurser til finansiering av og leveranser til de israelske bosettingene på Vestbredden dukker opp i fondstilbud hos nesten alle bankene i gjennomgangen.

.- Alle norske regjeringer har vært tydelige på at de israelske bosettingene på okkupert område er folkerettsstridige, og utgjør et hinder for fred. Næringsvirksomhet i disse områdene støtter opp under den ulovlige situasjonen. I tillegg kommer brudd på den palestinske befolkningens menneskerettigheter som følger av ulovlige israelske bosettingene.- For palestinere betyr dette beslaglegning av jord og naturressurser, rivning av hus og tvangsflytting, skade på eiendom og livsgrunnlag, hemming av bevegelsesfrihet, og voldelige angrep og trakassering fra bosetterne. Palestinernes situasjon og brudd på grunnleggende menneskerettigheter/folkeretten er godt dokumentert av Amnesty, B’Tselem og Human Rights Watch, og i tråd med en lang rekke resolusjoner fra FNs sikkerhetsråd og FNs Folkerettsdomstol i Haag, sier generalsekretær Henriette Killi Westhrin i Norsk Folkehjelp

Norsk Folkehjelp og Fagforbundet lanserer nå en kampanje der norske forbrukere får muligheten til å påvirke sin bank til å endre denne praksisen.

Kampanjesiden som gjør at du kan sjekke lokalbanker i ditt nærområde sees her:https://www.fagforbundet.no/bank/

Kampanjesiden inneholder nyttig fakta og bakgrunnsinformasjon.

Mer informasjon ta kontakt med:

Fagperson i Norsk Folkehjelp: Andrew Preston Tel: 481 40 849 Epost:AndPre566@npaid.org

Fagperson i Fagforbundet: Stein Guldbrandsen Tel: 913 90 717 Epost:stein.guldbrandsen@fagforbundet.no

Foto av Mette Nord, Stein Guldbrandsen, Andrew Preston og Henriette Killi Westhrin kan brukes mot kreditering "Norsk Folkehjelp", er vedlagt ved lenke under.

Mer info se vedlagt kronikk.

Media er velkommen til lansering i Oslo i morgen kl 10.00 på Hvelvet se invitasjon i vedlegg.

Norsk Folkehjelp: Over 1000 parlamentarikere fra hele Europa advarer mot Israels planlagte annektering av Vestbredden24.6.2020 13:22:10 CESTPressemelding

Fire samfunnstopper og politikere fra Israel, sammen med 1080 parlamentarikere fra hele Europa, advarer i et brev mot Israels planlagte annektering av Vestbredden.Blant de norske underskriverne er Mathilde Tybring-Gjedde fra Høyre og Åsmund Aukrust fra Ap.Norsk Folkehjelp mener at den varslete annekteringen fortjener en sterk reaksjon og mottiltak fra Norge og verdenssamfunnet og applauderer initiativet og bidrar til å spre brevet..

58 norske organisasjoner krever en slutt på blokaden av Gazastripen – stopp kollektiv avstraffelse nå!5.5.2020 08:00:00 CESTPressemelding

Norsk Folkehjelp, Fagforbundet, Forsvar Folkeretten og Ship to Gaza Norway har tatt initiativ til et opprop til støtte for det palestinske folket under Covid-19-utbruddet. Organisasjonene som er tilsluttet krever at Norge bruker sin innflytelse for å få blokaden av Gazastripen hevet. Blokaden er en kollektiv avstraffelse som bryter med folkeretten.