Norske jenter i finalespill i Bowling VM!

Det spilles VM i bowling i Dubai om dagen. Og der bryter de norske jentene ny mark. I den nye lagformatet bakers spilles det nå dobbel og der gjør jentene det meget bra. Etter å ha kvalifisert seg bland topp 32 i de innledende 10 seriene så viste de opp et meget sterkt spill i gruppespillets 7 matcher. Med vinst i 6 av de 7 matchene, hvor det er 3p for vunnen match og 1p for uavgjort resultat, landet de på 18p som var det samme som gruppevinner Tyskland. (innbyrdes møte) Dette gir spill mot gruppevinneren fra gruppe C. De norske jentene møter de svenske storstjernene og favorittene Sandra Anderson og Joline Person Planefors.

Jeanett H Johansen og Grethe W Fosseide med assisternde coach Tore Danielsen mellom seg.

I den helt nye distansen Dobbel Baker style viser de norske jentene opp sterke prestasjoner så langt.
Grethe W Fosseide, Trondheim, og Jeanett H Johansen, Åsgårdstrand, spiller en fantastisk bowling og løfter hverandre frem på en utrolig måte i den nye spillestilen hvor spillerne spiller 1 tradisjonell serie sammen.
I spillestilen Bakers så deler spillerne på de 10 rutene i en tradisjonell serie.
Dette gjør at det går mye raskere og både de taktiske og tekniske disposisjonene stilles på prøve.
Bakers er mye mer utfordrende som distanse da spillerne MÅ ha en meget sterk kommunikasjon vedrørende oljeprofilens beskaffenhet og hvordan den endres under spill.
I dobbel spiller spillerne hverannen rute så de har kun 5 ruter per serie og spiller å prestere på.

Spillemåten er raskere enn tradisjonelle distanser og det blir mye mer interessant for publikum. Det er selvfølgelig utfordrende for de gamle tradisjonalistene men dette er helt klart fremtidens konkurransemåte for bowlingen.

Grethe og Jeanett spiller kvartfinale senere idag, kl 18.30 lokal tid (15.30 norsk tid) mot de svenske storstjernene Sandra Andersson og Joline Person Planefors.

Det streames via Strikecloud og Sporfie men det er en del internett utfordringer lokalt som gjør dette ustabilt.