Norges Bowlingforbund (NBF)Norges Bowlingforbund (NBF)Norges Bowlingforbund (NBF)

Norrman i Mastersfinal ved EM i Bowling.

Norske Halvar Hagen Nilsen, 20-åringen som er spillende for Blue Strike i Sortland, har kvalifisert seg for Mastersfinalen i årets Europa mesterskap i Bowling for herrer. Etter at 172 spillere fra 31 nasjoner har spilt 24 serier bowling hver i distansene singel, dobbel, trios og 5-mannslag er det klart for den individuelle mastersfinalen som begynner i morgen kl 09.00.

Under årets EM for herrer i bowling, som spilles på Cristal Bowling, Wittelsheim, Frankrike, har 20- åringen Halvar vist opp et meget vokset spill.
Halvar debuterer på Seniornivå med å sette seg i respekt direkt blandt seniorene i bowlingmiljøet.

Hvis du vil se dette innholdet fra www.bowling.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Halvar Hagen Nilsen, 20 år. Spiller for Blue Strike i Sortland.

Under de innledende distansene, hvor Norge dessverre ikke klarte å ta medalje, singel, dobbel, trios og 5-manna lag har Halvar spilt meget godt og havnet på 18. plass etter 24 seriers spill og med et gjennomsnitt per serie på 226,4.
Årets EM har speilet et høyt resultat nivå til tross for den tøffe oljeprofilen med ratio så lav som 1:1,92. Noe av forklaringen for årets høye nivå er at mange brukt den samme type bowlingkule, Purple Hammer Urethane.

Halvar møter Verdens mester og Europamester Antonio Fiorentino fra Italia i sin først kamp.
Kampen spilles over best av 3 serier. Halvar trenger å vinne 2 av de 3 seriene for å avansere til neste steg.
Mastersfinalen spilles i bracket format og best av 3 serier hvor spillerne ikke kan forutsi hvem de møter da dette bestemmes av rankingen fra innledende spill.
Halvar trenger å vinne 3 steg for å være garantert medalje.
Det blir en tøff oppgave men kan Halvar fortsette prestere på samme måte som i det innledende spillet så er mulighetene meget gode for at det kan bli medalje på Halvar.

Det blir en tøff lørdag for Nordlendingen som kun er 20 år og som gjør sin seniordebut i dette mesterskapet.
Halvar har representert Norge både på Junior nivå og ved fjorårets U21 VM.

Halvar spiller sin første kamp kl 09.00 på lørdag.