Norske forskere er først ute med app som viser varige effekter på ordforrådet
– Språket har mange små byggesteiner med egen betydning, såkalte morfemer. Eksempler på morfemer er ‘bar’ i ‘brennbar’ og ‘mis’ i ‘misforstå’. Disse byggesteinene går igjen i mange ord, og kan gi elevene fleksibel kunnskap som kan brukes i møte med mange nye ord, forklarer Janne von Koss Torkildsen.
Hun er professor ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo og har ledet forskerteamet som har utviklet appen Kaptein Morf. Målet med appen er å styrke ordforrådet hos barn i småskolen, og det gjør den.
Morfemkunnskap er særlig viktig for barn i skolealder, da det viser seg at de fleste nye ordene barn møter i skolen består av flere morfemer.
– Det finnes mange apper som skal lære barn å koble bokstaver og lyder, men nesten ingen apper som fokuserer på innholdssiden av språket. Men det å kunne forstå betydningen av ordene er sentralt for læring i alle skolefag, sier Torkildsen.
En ny artikkel i det anerkjente tidsskriftet Journal of Educational Psychology rapporterer resultater fra studien der 717 andreklassinger ble tilfeldig fordelt til enten til å jobbe med Kaptein Morf eller en matematikk-app i 8 uker.
Da forskerne kartla elevenes ferdigheter på tredje trinn, fant de effekter av app-arbeidet både ordkunnskap, altså evnen til å forklare og forstå ord som besto av flere morfemer, samt lesing og staving av denne typen ord.
En grunn til at effektene på ordkunnskap var vedvarende, kan være at elevene i liten grad tilegner seg denne typen ordkunnskap gjennom den vanlige undervisningen på skolen.
Forskerne undersøkte om det var noen spesielle elevgrupper som hadde mer utbytte av appen enn andre, for eksempel elever med mindre ordforråd eller de som strevde med lesing. Resultatene viste imidlertid at elevene hadde omtrent like mye framgang fra sitt individuelle utgangspunkt, uavhengig av den kunnskapen de hadde da de begynte tiltaket.
Nøkkelord
Kontakter
Janne von Koss TorkildsenProfessorInstitutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo
Tel:415 67 114janneto@isp.uio.noMarika VartunKommunikasjonsrådgiver ved Institutt for spesialpedagogikk
Tel:91379839marika.vartun@isp.uio.noBilder
Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er landets ledende utdannings- og forskningsmiljø i utdanningsvitenskap.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Erna Solberg snakker åpent om dysleksi i ny podkast24.4.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Tidligere statsminister Erna Solberg har dysleksi. — Diagnosen fikk jeg på 70-tallet hos Eikelund skole for evneveike, forteller hun i et ferskt intervju for Universitetet i Oslo.
Podkast: Hva vet du egentlig om dysleksi?4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Kristine Midtbø er 26 år gammel og har det som ofte kalles «ren dysleksi». I dag jobber hun som forsker i Sintef og har en mastergrad fra NTNU. — Det å være dyslektiker er på ingen måte en dans på roser. Det er veldig mye hardt arbeid, sier hun.
Ingrid vokste opp uten å vite at hun hadde Tourettes syndrom15.2.2024 08:54:47 CET | Pressemelding
— Det var veldig tøft. De andre barna lo av meg, pekte på meg og utestengte meg. Jeg hadde ingen venner, og jeg følte meg helt alene i verden, forteller hun. Hør hele hennes historie i podkasten "Det virker!"
Det første tegnet på at et språk er i ferd med å dø, er at barna slutter å snakke det5.2.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
De samiske språkene er truet. Flere og flere elever forlater samisk opplæring og går over til undervisning på norsk. Dette vil norske forskere få en bedre forståelse av, slik at det er mulig å gjøre noe med. — Forskningen vår kan bidra til å styrke samisk språkopplæring ved å gi oss kunnskap om hva som hemmer og fremmer bruk av samisk, sier Kathrin Olsen, førsteamanuensis ved Nord universitet.
Lærerne er knallgode på utforsking tross vag læreplan10.1.2024 07:15:00 CET | Pressemelding
Ny rapport: Norske videregående-klasserom preges sterkt av utforskende arbeid, både lærerstyrt og elevdrevet. – Vi ser at den enkelte lærers undervisning har mer å si enn fagenes egenart, sier forskerne.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom