Norske forskere er først ute med app som viser varige effekter på ordforrådet

– Språket har mange små byggesteiner med egen betydning, såkalte morfemer. Eksempler på morfemer er ‘bar’ i ‘brennbar’ og ‘mis’ i ‘misforstå’. Disse byggesteinene går igjen i mange ord, og kan gi elevene fleksibel kunnskap som kan brukes i møte med mange nye ord, forklarer Janne von Koss Torkildsen.
Hun er professor ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo og har ledet forskerteamet som har utviklet appen Kaptein Morf. Målet med appen er å styrke ordforrådet hos barn i småskolen, og det gjør den.
Morfemkunnskap er særlig viktig for barn i skolealder, da det viser seg at de fleste nye ordene barn møter i skolen består av flere morfemer.
– Det finnes mange apper som skal lære barn å koble bokstaver og lyder, men nesten ingen apper som fokuserer på innholdssiden av språket. Men det å kunne forstå betydningen av ordene er sentralt for læring i alle skolefag, sier Torkildsen.
En ny artikkel i det anerkjente tidsskriftet Journal of Educational Psychology rapporterer resultater fra studien der 717 andreklassinger ble tilfeldig fordelt til enten til å jobbe med Kaptein Morf eller en matematikk-app i 8 uker.
Da forskerne kartla elevenes ferdigheter på tredje trinn, fant de effekter av app-arbeidet både ordkunnskap, altså evnen til å forklare og forstå ord som besto av flere morfemer, samt lesing og staving av denne typen ord.
En grunn til at effektene på ordkunnskap var vedvarende, kan være at elevene i liten grad tilegner seg denne typen ordkunnskap gjennom den vanlige undervisningen på skolen.
Forskerne undersøkte om det var noen spesielle elevgrupper som hadde mer utbytte av appen enn andre, for eksempel elever med mindre ordforråd eller de som strevde med lesing. Resultatene viste imidlertid at elevene hadde omtrent like mye framgang fra sitt individuelle utgangspunkt, uavhengig av den kunnskapen de hadde da de begynte tiltaket.
Nøkkelord
Kontakter
Janne von Koss TorkildsenProfessorInstitutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo
Tel:415 67 114janneto@isp.uio.noMarika VartunKommunikasjonsrådgiver ved Institutt for spesialpedagogikk
Tel:91379839marika.vartun@isp.uio.noBilder



Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er landets ledende utdannings- og forskningsmiljø i utdanningsvitenskap. Vi forsker på skole, læring, utdanning på alle nivåer og pedagogikk, og vi utdanner lektorer.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Samarbeid i blinde? Ny studie avdekker manglende kunnskap om «laget rundt barnet»5.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
For å lykkes med tidlig innsats og inkluderende opplæring, må skolen og PP-tjenesten spille på lag. En ny studie viser at vi vet lite om hvordan dette tverrfaglige samarbeidet faktisk fungerer, og at barn og foresattes perspektiver ofte får liten plass.
Jonasprisen 2025 til Team Pølsa22.8.2025 06:41:00 CEST | Pressemelding
– Ungdommene har gitt oss samtaler vi aldri ville hatt uten dem, det er bare å ta av seg hatten, sier juryleder Ellen Irén Brinchmann. Hun prøvde å telle antallet kronikker og artikler relatert til serien, men gav opp.
Slik gikk det med tverrfaglige tema i skolen19.8.2025 09:32:29 CEST | Pressemelding
I en tid preget av uro og samfunnsutfordringer, bør skolen være et sted hvor konfliktstoff utforskes mer, konkluderer forskere i ny rapport.
Hvordan oppleves verden for en som er autist?6.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
For 18 år gamle Liv handler det om sterke sanseinntrykk, utfordringer i det sosiale – og en dyp erkjennelse av at autismen er en grunnleggende del av hvem hun er. — Jeg føler meg ofte som en kopi. Jeg gjør det samme som de andre, men jeg skjønner ikke helt hvorfor, sier hun.
Flere elever får vist hva de kan med digitale verktøy4.8.2025 12:43:46 CEST | Pressemelding
Hvordan kan elevene vist hva de har lært med en iPad, sammenlignet med tradisjonelle verktøy som penn og papir? Et innovasjonsprosjekt viser vei.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom