Norsk serie-eksport! Frida og Ragnarok er solgt til Sverige!

Nå er rettighetene til Frode Øverlis barnebokdebut «Frida og jakten på nesehårene» solgt til Sverige. Det samme er vinneren av Arks barnebokpris Odin Helgheim sin «Ragnarok: Fenrisulven».

Sammen med "Frida og jakten på nesehårene" er "Ragnarok - Fenrisulven" solgt til Sverige.

Det er svenske Egmont Kärnan som har sikret seg rettighetene til begge bøkene. De har tidligere gitt ut de to første bøkene i Malin Falchs Nordlys-serie, samt den frittstående fortellingen Bjørnar, som Falch lagde sammen med Regine Toften Holst.

Redaksjonssjef i Egmont Norge, Tormod Løkling, sier følgende til Sveriges kjøp av de norske titlene:

– Det har blitt spurt om hva vi skal leve av etter oljen. Og hva kan være bedre enn å øke kultureksporten? Med mindre man er veganer og kun spiser belgfrukter, er det temmelig utslippsfritt å lese en god bok. Og gode bøker som «Frida og jakten på nesehårene» og «Ragnarok: Fenrisulven» vil utvilsomt resirkuleres etter bruk; altså ikke leveres som returpapir, men leses igjen. Og igjen. Det er bare å gratulere Frode Øverli og Odin Helgheim med supre bidrag til bærekraftig eksport!

Jättenöyd!
– Det er stor stas at broderfolket vil lese om Frida på nye eventyr. Jag är inte besviken! Jag är jättenöyd, sier serieskaper og forfatter Frode Øverli til nyheten.

Og debutant Odin Helgheim er også veldig fornøyd:

– Wow! Tenk at boken min skal selges i Sverige? Dette er utrolig spennende. Jeg håper og tror at Sverige vil ta godt imot Ubbe Gunnhildsson og de andre karakterene i Ragnarok!

Begge bøkene lanseres i Sverige høsten 2021, samtidig som den tredje boken av Nordlys også kommer ut på svensk.

Nordic manga
– Vi opplever en økt interesse hos både Sverige og andre land for flere av de grafiske barnebøkene vi lanserer. Vi har begynt å samle mange av disse tegneseriene under samlebetegnelsen Nordic Manga, og er veldig glad for den økte oppmerksomheten både i Norge og andre land, sier redaktør Tonje Tornes.

Nordlys er allerede solgt til Sverige, Danmark, Island, Bulgaria og Polen. Og flere andre land har også meldt sin interesse. I Norge har Nordlys-bøkene i løpet av to og et halvt år blitt trykket i over 150 000 eksemplarer. Mens «Frida og jakten på nesehårene» har et totalt opplag på 11 000 og det samme har «Ragnarok Fenrisulven!»

Se mer av Frida-boken her!

Frode Øverli - mannen bak seriesuksessen Pondus, debuterte denne høsten som barnebokkritiker. Noe han har høstet glitrende anmeldelser for.
Debutant Odin Helgheim vant Arks barnebokpris for Ragnarok Fenrisulven. Til høsten lanseres den også i Sverige.
Frida - datteren til Pondus - må ut på farlige eventyr i Frida og jakten på nesehårene.
Vikinggutten Ubbe Gunnhildsson må kjapt bli voksen etter et angrep av Fenrisulven.

Mammalivet under pandemien - norsk mødre er blitt mer stressa22.1.2021 16:50:36 CETPressemelding

Slik er vår nye hverdag: Norske mødre er blitt mer stressa, føler seg mer utilstrekkelige og har dårligere samvittighet under koronapandemien. Dette viser en undersøkelse gjennomført av magasinet Kamille i samarbeid med IPSOS, blant mødre med hjemmeboende barn. I undersøkelsen svarte mødrene på hvordan de opplever det å være mor, mestring av stress, logistikk i hverdagen og tidsklemma.