DNV

Norsk rederi valgt for verdens første utslippsfrie bulkskip

Del

Høvik, 25. mars 2021: Egil Ulvan Rederi er valgt for verdens første utslippsfrie bulkskip. Felleskjøpet Agri sammen med HeidelbergCement har inngått avtale med rederiet for å få bygget et 88 meter langt, grønt skip.

Felleskjøpet Agri sammen med HeidelbergCement har inngått avtale med Egil Ulvan Rederi for å få bygget verdens første nullutslipps bulkskip.   Illustrasjon: Norwegian Ship Design.
Felleskjøpet Agri sammen med HeidelbergCement har inngått avtale med Egil Ulvan Rederi for å få bygget verdens første nullutslipps bulkskip. Illustrasjon: Norwegian Ship Design.

Både Norge og det internasjonale samfunnet har satt klare mål for reduserte utslipp fra skipsfarten. Når så sjøtransport medfører langt lavere utslipp enn landtransport, vil det nye skipet være et vesentlig steg for å kunne redusere utslipp av klimagasser ved transport generelt.

– Regjeringens klimaplan viser hvordan vi skal nå klimamålene og skape nye, grønne jobber. Vi skal blant annet redusere utslippene fra innenlands skipsfart med 50 prosent innen 2030. Da er det gledelig at Felleskjøpet Agri og HeidelbergCement krever nullutslipp for sin sjøtransport, og at det norske rederiet Ulvan vant konkurransen om å bygge verdens første utslippsfrie lasteskip for trafikk langs norskekysten, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn.

Powered by nature

Det nye skipet skal ha en hydrogendrevet hovedmotor. Skipet skal også utstyres med to rotorseil som under gunstige vindforhold vil medføre at skipet kan seile i 8 knops fart med kraft generert fra de to vindrotorene alene. Skipet blir også utstyrt med senkekjøl og stort ror som gjør det enklere å seile med minimal avdrift, og med det også gi et lite bidrag til redusert energibehov. Om bord vil det installeres en gravemaskin for lossing og lasting. Elektrisk gravemaskin, selvfølgelig. Og til slutt – skipet vil være tilrettelagt for å anvende landstrøm ved opphold i havner.

Norwegian Ship Design (TNSDC), som på vegne av Ulvan Rederi har designet skipet, har hatt en klar målsetting gjennom hele prosessen som til slutt endte opp som vinner av konkurransen: Mest mulig energi skal hentes ved direkte bruk av naturkreftene.

Arild Hoff, daglig leder i Egil Ulvan Rederi er både ydmyk og stolt: -Det ligger i vårt DNA å være framoverlente og sprenge grenser. Det hjelper godt å ha eiere som er over middels interessert i teknologi. De er veldig «hands on». Sammen skal vi realisere dette prosjektet og skape et unikt skip.

Og det er blant annet Ivar Ulvan som en av eierne Hoff sikter til. Ikke bare er han reder, han er også teknisk sjef. Iført kjeledress og med skitt som bekrefter hands on, fra verftet hvor «Oddrun With» nå ferdigstilles, sier han: - Vi skal alltid strekke oss etter nye muligheter. Samtidig som vi hele tiden skal bygge på det vi tidligere har gjort og det vi kan. Ideene som nå er konkretisert i «Orca With» har vi utviklet sammen, rederi og designer.

Hard konkurranse

Verdens første nullutslipps bulkskip skal seile langs norskekysten mellom Østlandet og Sørvest-landet. Lasten fra øst til vest vil være korn for Felleskjøpet, mens returlasten vil være byggeråstoff (pukk og grus) for HeidelbergCement. At to så vidt ulike lasteeiere har funnet sammen og tildelt en 15 års kontrakt for drift av skipet er både unikt og langt på vei nøkkelen til realiseringen av dette skipet.

Prosessen frem til rederi nå er valgt har vært kort og effektiv. Ideen ble første gang «kastet frem» i januar 2019. Den ble videreført som et pilotprosjekt i regi av Grønt Skipsfartsprogram. Allerede i juli 2020 utlyste HeidelbergCement og Felleskjøpet en anbudskonkurranse.

Og konkurransen som nå er avsluttet ved at rederi er valgt, har vært hard. Hele 31 – tretti en – enkeltrederier og konsortier har konkurrert. Til slutt falt altså valget på Egil Ulvan Rederi.

- Det er veldig spennende å nå jobbe med et konkret konsept og rederi. Ulvan Rederi har levert et fremoverlent konsept med lavt energiforbruk og har vist stor forståelse for våre behov som vareeiere. Vi gleder oss til å ferdigstille detaljene rundt design, bygging og operasjon sammen med Felleskjøpet og Ulvan, og vi ser frem til å ta i bruk verdens første utslippsfrie bulkskip, sier Lars Erik Marcussen, Project Manager Logistics, HeidelbergCement.

Per-Kenneth Øye i Felleskjøpet tilføyer: - Med valget av Ulvan Rederi som partner er vi enda et viktig skritt nærmere verdens første utslippsfrie bulkskip. Rederiet har vist stor vilje til innovasjon og presentert veldig spennende løsninger i anbudsprosessen. Det var et samstemt prosjekt som gjorde sitt valg og vi gleder oss til å ta arbeidet inn i en ny fase. Nå kan vi endelig bli konkret i planleggingen og tilpasse partenes behov i det som skal bli et langt samarbeid. Nå ser vi skipet i horisonten.  

Målsettingen er å kunne sette skipet inn i ordinær drift tidlig 2024.

Egil Ulvan rederi

Egil Ulvan Rederi var ikke blant de største deltakerne i konkurransen. Rederiet er et tradisjonsrikt kystrederi med en mer enn 100 år lang historie. Edvard Ulvan etablerte rederiet tilbake i 1919. Siden da har rederiet opparbeidet seg solid erfaring for frakt av stykkgods og fiskefôr langs hele norske kysten.

I alt opererer Egil Ulvan sju fartøy. Rederiet har også et svært avansert og miljøvennlig nybygg – «Oddrun With» som om få måneder er klart for overtakelse fra verft. Rederiet er også medeier i Halten Bulk og Halten som eier og operer 7 fartøy.

- Det er ikke historien som spiller inn på valget, det er framtida, poengterer Lars Erik Marcussen. Rederiet har vist seg å være villig til å satse på ny teknologi eksempelvis med LNG tidligere. Ledelsen er veldig «hands on» og viser interesse og kunnskap om ny teknologi som gjør oss trygge på at dette er et riktig valg – om enn konkurransen var beinhard.

Fakta om skipet

Hydrogendrevet bulkskip, ingen utslipp av klimagasser i operasjonen hverken underveis eller i havn.

  • Lengde                       88,00 m
  • Bredde                       16,50 m
  • Lasterom, volum      6 500 m3
  • Dødvekt                      5 500 t
  • Fart                             8-10 knop
  • Rekkevidde                ca 600 nautiske mil
  • Selvlosser                  Sennebogen elektrisk gravemaskin
  • Fremdriftssystem:
    • 1 BeHydro hydrogen forbrenningsmotor 1500 kW, koblet direkte til propell via reduksjonsgir med batteri- og energigjenvinningssystem
    • 2 Flettner-rotorer (vindseil), nedsenkbar kjøler
  • Drivstoff: Komprimert hydrogen
  • System for landsstrøm
  • «Powered by Nature» - opp til 8 knop på vindrotorene alene ved 10 m/s vind
  • Designselskap: Norwegian Ship Design

 

Om Egil Ulvan Rederi

Egil Ulvan Rederi er et tradisjonsrikt kystrederi med en mer enn 100 år lang historie. Rederiet ble etablert av Edvard Ulvan i 1919. Rederiet har solid erfaring for frakt av stykkgods og fiskefôr langs hele norske kysten. I alt opererer Egil Ulvan sju fartøy. Rederiet har også et svært avansert og miljøvennlig nybygg – «Oddrun With» som om få måneder er klart for overtakelse fra verft. Rederiet er også medeier i Halten Bulk og Halten som eier og operer 7 fartøy.

Om Grønt Skipsfartsprogram

Grønt Skipsfartsprogram (GSP) er et partnerskapsprogram mellom private og offentlige aktører. Om lag 75 partnere inngår i programmet. Programmet ledes av DNV og skal være et effektivt virkemiddel for iverksetting av regjeringens strategier og planer. Programmets visjon er at Norge skal etablere verdens mest effektive og miljøvennlige skipsfart. Programmet har startet opp 32 piloter, hvorav 8 er realisert eller under bygging.

Om Felleskjøpet Agri
Felleskjøpet er den viktigste leverandøren av driftsmidler og teknologi til norsk landbruk. Felleskjøpets virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakevarer, utstyr til park og anlegg samt fôr og utstyr til kjæledyr. Felleskjøpet er et samvirke eid av 44 000 bønder, har en omsetning på 17,3 milliarder og 3100 ansatte. Felleskjøpet er markedsregulator for korn, og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpets hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.

Om HeidelbergCement

HeidelbergCement er en global markedsleder innen tilslag, og en fremtredende aktør innen områdene sement, betong og andre tilhørende aktiviteter, noe som gjør selskapet til en av verdens største produsenter av byggematerialer. Selskapet har ca 55 000 ansatte i over 50 land.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Felleskjøpet Agri sammen med HeidelbergCement har inngått avtale med Egil Ulvan Rederi for å få bygget verdens første nullutslipps bulkskip.   Illustrasjon: Norwegian Ship Design.
Felleskjøpet Agri sammen med HeidelbergCement har inngått avtale med Egil Ulvan Rederi for å få bygget verdens første nullutslipps bulkskip. Illustrasjon: Norwegian Ship Design.
Last ned bilde
Det nye skipet skal ha en hydrogendrevet hovedmotor. Skipet skal også utstyres med to rotorseil.   Illustrasjon: Norwegian Ship Design.
Det nye skipet skal ha en hydrogendrevet hovedmotor. Skipet skal også utstyres med to rotorseil. Illustrasjon: Norwegian Ship Design.
Last ned bilde

Lenker

Om DNV

DNV
DNV
Veritasveien 1
1363 Høvik

http://www.dnv.no

DNV er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land. 

Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.

Siden 1864 har selskapets formål vært å sikre liv, verdier og miljøet. Med unik teknisk ekspertise og uavhengighet bistår DNV sine kunder med å forbedre sikkerhet, effektivitet og bærekraft, og med å takle de globale omstillinger de møter.

Følg saker fra DNV

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra DNV

DNV GL endrer navn til DNV13.1.2021 11:15:49 CET | Pressemelding

Høvik, 13. januar 2021: Fra 1. mars 2021 vil DNV GL endre navn til DNV. Denne beslutningen ble tatt etter en omfattende gjennomgang av selskapets strategi, med sikte på posisjonering i en verden der det nå foregår fundamentale endringer i mange av selskapets markeder. Det nåværende navnet har vært i bruk siden fusjonen mellom DNV (Det Norske Veritas) og GL (Germanischer Lloyd) i 2013. Å gå tilbake til DNV er et uttrykk for at fusjonen har vært vellykket og at integrasjonen mellom de to tidligere selskaper er komplett.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom