Norsk pelsdyroppdrett er historie

Nå i januar avvikles Norges siste to pelsfarmer, fire år etter at Stortinget vedtok forbud mot pelsdyroppdrett. Dyrevernalliansen takker alle som har bidratt til den historiske seieren. – Det er godt å tenke på at ingen nye revevalper nå blir født i bur i Norge, sier kommunikasjonsleder Live Kleveland i Dyrevernalliansen.

Kommunikasjonsleder Live Kleveland takker alle som har bidratt til at norsk pelsdyroppdrett nå er blitt historie. Norges Pelsdyralslag melder i dag at landets siste to pelsfarmer avvikles denne måneden.

Den 13. juni 2019 vedtok Stortinget lov om forbud mot pelsdyroppdrett. Forbudet ble initiert av Venstre. Pelsdyroppdrett hadde i årene før dette forårsaket intern politisk drakamp i mange partier, blant annet Arbeiderpartiet og Høyre.

– I over 20 år har Dyrevernalliansen sagt at vi gir oss ikke før siste farm er stengt. Vi takker alle som har heiet på dyrene i denne kampen, og alle som har bidratt. Sammen seiret vi til slutt, og det er godt å tenke på at ingen nye revevalper nå blir født i bur i Norge, sier kommunikasjonsleder i Dyrevernalliansen, Live Kleveland.

– Vi vil fortsette arbeidet for dyrene som trenger det aller mest. Nå jobber vi videre for et forbud mot import av pels til Norge. Pelsdyroppdrett er dyremishandling uansett hvor i verden det foregår. Nå når produksjonen er avviklet i Norge er det dypt uetisk at vi fortsatt importerer produkter fra pelsfarmer i Kina, Polen og Litauen, sier Kleveland.

Stortinget skal behandle et forslag om forbud mot import av pels senere denne vinteren. Forslaget er igjen initiert av Venstre.

Les mer: https://dyrevern.no/pelsdyroppdrett/den-politiske-historien-om-pels/

Foto: Iselin Linstad Hauge

22 20 16 50https://dyrevern.no

Dyrevernalliansen hjelper dyrene som trenger det aller mest i intensivt landbruk, fiskeoppdrett, pelsindustrien og dyreforsøk.