Norsk meieriindustri signerer internasjonal erklæring som støtter FNs bærekraftsmål

I forbindelse med IDF-dagen som arrangeres torsdag 7. februar i Oslo er presidenten for IDF (International Dairy Federation) i Norge. Som del av besøket vil representanter for norsk meieribransje og IDF-presidenten signere en erklæring kalt Dairy Declaration of Rotterdam. Avtalen er tidligere undertegnet av IDF sentralt og FAO – FNs organ for mat og landbruk. Mer enn 25 land har hittil signert erklæringen. Nå støtter også norsk meieriindustri opp om denne.
Rammen for erklæringen er FNs bærekraftsmål
Erklæringen setter bærekraft i et helhetlig perspektiv gjennom å inkludere både miljømessige, sosiale, økonomiske og helsemessige aspekter. Rammeverket for erklæringen er FNs bærekraftsmål som kalles verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030.
Som representant for meierindustrien vil Ida Berg Hauge, direktør for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) og leder for IDF Norge, signere avtalen sammen med Gunnar Hovland, konsernsjef i TINE, og presidenten for IDF globalt, Judith Bryans.
Meierisektoren i Norge er godt i gang med å gjennomføre mange ulike tiltak på en rekke områder som gjør det naturlig å støtte prinsippene i erklæringen.
Presidenten i IDF roser sine norske kolleger for signeringen
- Jeg er glad for at meierisektoren i Norge ønsker å signere prinsippene rundt Dairy Declaration of Rotterdam. Erklæringen konstaterer at den globale meierisektoren har en viktig rolle når det gjelder å levere på FNs bærekraftsmål. Sektoren binder seg gjennom avtalen til kontinuerlige forbedringer. Hvert land som signerer prinsippene i erklæringen bidrar til å flytte oss nærmere målene om god helse blant folk og en sunn planet. Jeg setter pris på at mine kolleger i Norge tar dette steget i dag, avslutter Judith Bryans, president i IDF.
Norsk meieribransje tar bærekraft på alvor
- Norske meieriprodukter hører hjemme i et sunt, bærekraftig og grønt kosthold, sier Ida Berg Hauge. At både TINE, Q-Meieriene og Synnøve Finden slutter seg til erklæringen viser at norsk meieribransje tar de globale utfordringene på alvor, fortsetter hun.
- At TINE og norske melkeprodusenter støtter opp om en bærekraftig utvikling innenfor den globale meierisektoren i forbindelse med de utfordringene vi står foran, er en naturlig videreføring av den jobben vi allerede er godt i gang med, sier Gunnar Hovland, konsernsjef i TINE.
Fakta:
International Dairy Federation (IDF) er en uavhengig, upolitisk, internasjonal organisasjon for alle interessenter innen verdikjeden for melk og meieriprodukter. IDF representerer hele meierisektoren, og er en felles møteplass der den globale meieriverdenen møtes for å oppnå konsensus i aktuelle saker. IDF har spesielt fokus på bærekraft, helse og kosthold, kvalitet og sikkerhet, mens utviklingen av standarder er bærebjelken i virksomheten.
IDF Norge er nasjonalkomitéen som representerer IDF her i landet. IDF Norge har som oppgave å ivareta de norske interessene til verdikjeden for melk og meieriprodukter innenfor aktuelle områder for IDF globalt. I IDF Norge sitter 21 representanter fra organisasjoner og selskap i store deler av den norske verdikjeden. Dette inkluderer meieri- og emballasjeindustrien, opplysningskontoret, utdanningsinstitusjoner og myndigheter.
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er eid av TINE, Q-Meieriene og Synnøve Finden, og er finansiert via omsetningsmidlene på melk betalt av den norske melkebonden. Leder av Melk.no er også leder av nasjonalkomiteen for IDF – IDF Norge.
For mer informasjon ta kontakt med
Ida Berg Hauge, direktør Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no),
tel. 915 78 410, mail: ida@melk.no
Nøkkelord
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410 / 23 30 20 12ida@melk.noBilder

Dokumenter
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom