Norsk Lyspris til Rambøll for Farrisbrua

Med sin flotte arkitektur og høye skråstilte tårn er Farrisbrua blitt et tydelig landemerke og en visuell milepæl ved avkjøringen til Larvik. Farrisbrua vant den gjeveste hedersutmerkelsen for lysdesign og belysning i Norge, i klassen beste utendørsprosjekt.

- Inspirasjonen til prosjektet var å gi broen et enklere uttrykk ved at den gjøres om fra en massiv betongkonstruksjon til et behagelig visuelt element i landskapet på kveldstid, sier lysdesigner Kathrine Hjelmeset, som har gjort lysdesignet for Rambøll på Farrisbrua.

Hennes rolle har vært å utarbeide et konsept, med flere prøvelyssettinger som ble organisert med fullskala tester av aktuelt belysningsutstyr. Lysdesignavdelingen har også detaljtegnet festebraketter i samarbeid med Bruavdelingen i Drammen.

- Prisen er en annerkjennelse og utrolig inspirerende. Den har stor betydning i bransjen, vi får vist fram kompetansen i Rambøll, og i tillegg betyr prisen betyr veldig mye for vår lysdesignseksjon, sier seksjonsleder Per Øyvind Løbach.

Juryens anerkjennelse

Juryens begrunnelse for prisen er blant annet at belysningen er solid og presist utført i et område med kompleks veigeometri med liten feilmargin. God kontrast mellom kald belysning på yttersiden og de varme mellomrommene mellom søylene skaper også følelse av trygghet.

Brua er subtilt lyssatt og fremstår nesten som et selvlysende element og et tiltalende landemerke. Lysstyringen tar hensyn til omgivelsene med slukking på nattetid.

En av vinnerne fra Norsk Lyspris, kan også bli nominert til Nordisk Lyspris, som arrangeres av belysningsorganisasjoner i Sverige, Danmark, Norge, Finland og Island.

For informasjon om lysdesign hos Rambøll, kontakt avdelingsleder Per Øyvind Løbach, mob. 934 68 106.

Rambøll er et av Norges ledende selskap innen rådgivende ingeniørtjenester, arkitektur og design. I Norge har vi 16 kontorer med om lag 1500 eksperter, som jobber tverrfaglig på store og små prosjekter.