Norsk Folkehjelp: Volden i Ecuador må stoppe

Reformer som rammer de fattige i Ecuador har ført til massemobilisering og demonstrasjoner som blir møtt med vold fra myndighetene. Norsk Folkehjelp deler de bekymringer Ecuadors ombudsmann, samt lokale og nasjonale organisasjoner, har fremmet når det gjelder menneskerettighetssituasjonen i landet.

Norsk Folkehjelp oppfordrer til å finne en politisk løsning gjennom dialog, og til å sikre beskyttelse og ivaretakelse av menneskerettighetene i landet.

Første oktober 2019 fjernet myndighetene i Ecuador tradisjonsrike subsidier på drivstoff, og innførte nye skatte- og arbeidsreformer som i hovedsak rammer fattige og marginaliserte grupper i landet.

Dette har ført til massemobiliseringer ledet av urfolksorganisasjoner, småbønder, studenter, fagforeninger og menneskerettighetsforkjempere. Sammen krever de at den nye politikken endres, og har organisert massedemonstrasjoner og innført veiblokkader i byer over hele landet.

I møte med de lovlige demonstrasjonene har myndighetenes sikkerhetsapparat respondert med en maktbruk som har ført til at hundrevis av demonstranter er skadet og arrestert. Et ukjent antall er drept.

Tredje oktober ble det erklært unntakstilstand i Ecuador, og portforbud er innført i visse områder.