Norsk Folkehjelp: Tyskland med ny linje i atomvåpenpolitikken

Norsk Folkehjelp er glad for at partiene som skal danne ny koalisjonsregjering i Tyskland har kommet til enighet om at Tyskland skal delta som observatør på det første møtet mellom partene til FNs traktat om forbud mot atomvåpen i 2022.
Henriette Killi Westrhin

Tyskland slutter seg dermed til Norge, som allerede har vedtatt å delta som observatør. Dermed blir det enda lettere for flere NATO-land å gjøre det samme.

- Dette var en god nyhet. Nå står Tyskland og Norge sammen om å bryte konsensusen i NATO mot forbudstraktaten, og med dette tar Tyskland en mer konstruktiv linje, ved å vise at de vil lytte og ha dialog med statene som har tilsluttet seg forbudet. Dette er et viktig skritt på veien mot en verden fri for atomvåpen, sier generalsekretær Henriette Killi Westhrin i Norsk Folkehjelp.

For mer info, ta kontakt med våpenpolitisk rådgiver Grethe Østern i Norsk Folkehjelp på telefon 90078208

Henriette Killi Westrhin