Norsk Folkehjelp: Sikkerhetsrådet kutter enda en livline til nødlidende syrere

Med en ny resolusjon om det krigsherjede Syria i FNs sikkerhetsråd er det kun én grenseovergang for nødhjelp tilgjengelig, dette gir grunn til bekymring.
Syrisk flyktningleir i nærheten av Idlib.

Natt til søndag vedtok FNs sikkerhetsråd en ny resolusjon for grensekryssende nødhjelp til det krigsherjede Syria. Mens det fram til januar i år har vært fire grenseoverganger for nødhjelp, er det nå kun én. Norsk Folkehjelps Generalsekretær, Henriette Killi Westhrin, er svært bekymret:

Siden sikkerhetsrådet stengte for grensekryssende nødhjelp fra Irak til Nordøst-Syria i januar har hundretusenvis av sårbare kvinner, menn og barn gått sultne til sengs hver kveld. Når enda en livline kuttes, må vi være forberedt på voldsomme konsekvenser for både liv og helse.

Beslutningen om en innskrenket resolusjon for grensekryssende bistand kommer samme uke som det første tilfelle av COVID-19 ble påvist i Idlib i det Nordvestlige Syria. Den syriske økonomien er i fritt fall, matvareprisene går til himmels, og mange har mistet inntekten på grunn av portforbud. Dette fikk nylig Verdens Matvareorganisasjon til å advare om risikoen for hungersnød i Syria.

Westhrin fortsetter:

Vi vet at 70 prosent av lokalbefolkningen i det nordvestlige Syria er avhengige av humanitær bistand. I Nordøst er tallet 64 %. Det er altså 4.2 millioner menneskers liv og helse som står på spill. Situasjonen krever umiddelbar handling.

Norsk Folkehjelp og lokale partnere er på plass og klare for å oppskalere nødhjelpsresponsen innenfor matsikkerhet og beskyttelse, og er ikke direkte berørt av resolusjonen for grensekryssende bistand. Størstedelen av den internasjonale bistanden til Syria kanaliseres imidlertid gjennom FN organisasjonene eller multilaterale fond som administreres av FN, og derfor får det store konsekvenser for hele det internasjonale nødhjelpsapparatet når deres tilgang begrenses. Oppfordringen fra Westhrin er klar:

Så lenge de humanitære FN aktørene lammes av sikkerhetsrådsresolusjonen må støtten til de nødlidende i langt høyere grad kanaliseres direkte gjennom de frivillige organisasjonene som er på bakken. I tillegg må det legges press på regimet i Damaskus for å sikre at nødhjelp også når ut til opposisjonskontrollerte områder i Syria.

Bakgrunn:
Siden 2014 har FN organisasjonene levert livsviktig mat og medisiner til de rundt 6,2 millioner syrerne som bor i området utenfor de syriske myndighetenes kontroll.

Nødhjelpen har kommet inn over grensen fra Jordan, Irak og Tyrkia, og har blitt godkjent av sikkerhetsrådet gjennom årlige resolusjoner for grensekryssende bistand. I januar besluttet sikkerhetsrådet å begrense resolusjonens varighet fra 12 til seks måneder. Samtidig stengte man de to grenseovergangene fra Jordan og Irak for grensekryssende nødhjelp.

Etter måneder med tautrekking mellom Russland og Kina på den ene siden og de øvrige sikkerhetsrådsmedlemmer på den andre, landet Sikkerhetsrådet søndag på en ny resolusjon som begrenser den grensekryssende bistand for de neste 12 måneder til en enkelt overgang, Bab-al-Hawa fra Tyrkia til Idlib. Grenseovergangen Bab-al-Salam fra Tyrkia inntil det nordlige Aleppo stenges, og overgangen fra Irak, Al-Yaroubiyeh, gjenåpnes ikke til tross for sterke oppfordringer fra flertallet i sikkerhetsrådet og de humanitære aktørene på bakken, inklusiv Norsk Folkehjelp.

For mer informasjon ta kontakt med teamleder Midtøsten/Nord Afrika/Syria/Irak Trude Falch på telefon: 98 23 31 86 eller programrådgiver Syria Lisbeth Albinus på telefon 46 34 41 52

Syrisk flyktningleir i nærheten av Idlib.