Norsk Folkehjelp: Roligste påske på mange år

Med 24 større oppdrag og aksjoner har Norsk Folkehjelps frivillige mannskaper hatt den roligste påska på mange år.

Dette er bare en fjerdedel av fjorårets oppdrag, da antallet var 102.

- Selv om det har vært ei sein påske, ser vi at det er mange som har vært ute i fjellet og nytt finværet også i år. Heldigvis har det vært svært få skader og sykdom de stedene Norsk Folkehjelp har hatt vakt, sier Live Kummen, leder i Norsk Folkehjelp Sanitet.

Det lave antallet oppdrag i påska går imot den generelle trenden for Norsk Folkehjelp, som de siste ti årene har opplevd en jevn økning i antall oppdrag.

- Denne påska skiller seg også ut ved at halvparten av oppdragene er leteaksjoner. De siste årene har trenden vært at leteaksjonene blitt stadig færre, mens antall redningsaksjoner har økt, sier Live Kummen.

Kummen er også glad for at det ikke har vært noen alvorlige skredulykker denne påska.

- Det er svært gledelig at vi ikke har hatt noen alvorlige skredulykker den siste uka. Mange steder i Nord-Norge er det fortsatt betydelig skredfare, og det er viktig å ta hensyn til lokale forhold hvis man legger ut på tur i bratt terreng, sier hun.

Kun et fåtall av leteaksjonene denne påska har vært knyttet til typisk påskeaktivitet, noe som viser at det også er viktig å opprettholde beredskapen på stedene der mannskapene vanligvis holder til.

- I påska, som ellers i året, er en stor andel av leteaksjonene våre etter blant annet demente som har kommet bort fra hjemmet sitt eller personer med økt selvmordsrisiko, sier Live Kummen.

Norsk Folkehjelp - krav til norske myndigheter på klima24.8.2019 16:47:28 CESTPressemelding

Norsk Folkehjelp mener at norske myndigheter bør føre en offensiv og ambisiøs klimapolitikk, nasjonalt og internasjonalt. At norsk redningsmannskap får økt støtte til tilpasning som følge av klimaendringene. At det arbeides internasjonalt for å sikre rettighetene til mennesker som blir tvunget på flukt som følge av klimaendringene, og at norske myndigheter øker støtten i bistandsbudsjettet til sivilsamfunnsorganisasjoner som kjemper mot konsekvensene av klimaendringer