Norsk Folkehjelp opprettholder forhøyet hjemmeberedskap til tross for rolig start på påsken

Norsk Folkehjelp rykket ut på tre redningsaksjoner den første helgen i påsken, men forventer økt aktivitet utover i uka.

– Vi forventer økt utfart i dagene som kommer. På Østlandet er det meldt varmt og godt vær, og det ligger dermed til rette for flotte turforhold. I nord kommer det delvis mye nedbør og er meldt økende temperaturer. Det betyr at vi må følge tett med på skredfaren de neste dagene, sier Erlend Aarsæther, leder av Førstehjelp og redningstjenesten i Norsk Folkehjelp.

– Å være på tur er bra for både fysisk og psykisk helse, og kan vise seg å være ekstra viktig i en periode som er vanskelig for mange. Vi oppfordrer derfor folk til å komme seg ut på tur, men å velge enkle turer i nærområdet uten for stor risiko for uhell eller skader, sier Aarsæther.

Han minner også om at folk må fortsette å holde seg oppdatert på helsemyndighetenes anbefalinger.

– Ved populære utfartsområder kan det fort samles mye folk når alle har fri og ønsker å dra på tur. Det er svært viktig at alle fortsetter å følge helsemyndighetenes anbefalinger om å holde avstand og unngå unødvendig kontakt med andre, og ikke minst god håndhygiene, sier Aarsæther

I løpet av de siste ukene har frivillige i Norsk Folkehjelp hatt over 160 oppdrag over hele landet i forbindelse med koronaviruset. Denne beredskapen fortsetter også inn i påskeuka.

– Denne påsken må vi som jobber med lokal beredskap ha to tanker i hodet samtidig. På den ene siden må vi ha økt beredskap for lete- og redningsaksjoner i forbindelse med utfart, og på den andre siden har vi økt beredskap og aktivitet i forbindelse med koronaviruset. Dette viser bare hvor viktig frivillige er for den lokale beredskapen, sier Aarsæther.

Norsk Folkehjelps frivillige har et tett samarbeid med lokal helsetjeneste og kommunene, og bidrar blant annet med matutlevering, informasjonsspredning og innsats for å støtte lokal legevakt og sykehus. Mange lokallag har også egne beredskapsambulanser som støtter helsetjenesten ved behov, og i Oslo er disse er nå i daglig drift.