Norsk Folkehjelp: Øk kvoten på overføringsflyktninger til 5000, i tillegg til ukrainske flyktninger

- Det er skuffende at Norge ikke viser politisk vilje til å bidra i en tid med flere mennesker på flukt enn noen gang. Norsk Folkehjelp mener at tiden er inne for å øke kvoten på overføringsflyktninger fra 3000 til 5000 i året, slik UNHCR tidligere har bedt Norge om å gjøre, sier generalsekretær Henriette Killi Westhrin.
Illustrasjoner til tegneserien "Den farlige reisen" om de syriske flyktningene Hasko, Khalid og Mohammed. Illustrasjoner av Lindsey Pollock

Gjenbosettingsordninga for overføringsflyktninger er en trygg, regulert og permanent måte å bistå mennesker på flukt. Samtidig er Norsk Folkehjelp opptatt av at annen byrdefordeling ikke bør regnes inn i denne kvoten. Gitt dagens situasjon med over 5 millioner ukrainske flyktninger i Europa er det viktig at Norge tar sin del av ansvaret også for disse flyktningene, men det må være en egen kvote for de ukrainske flyktningene.

Norsk Folkehjelp mener at det er på høy tid å øke kvoten overføringsflyktninger til 5000, samt ha en egen kvote for ukrainske flyktninger.

For mer informasjon ta kontakt med generalsekretær Henriette Killi Westhrin på tlf. 907 96 835