Norsk Folkehjelp: Norge og Sikkerhetsrådet må sikre en inkluderende fredsprosess i Syria

15. mars markerer tiårsdagen for det fredelige opprøret i Syria. Datoen markerer imidlertid også nesten ti år med brutal krig. Mer en 500 000 mennesker har blitt drept, 100 000 er savnet og nesten 12,5 millioner – mer enn halvparten av landets befolkning – er drevet på flukt. Samtidig står fredsprosessen i stillstand.

Fra markering for Syria i Oslo

–Våre partnere melder at de har mistet troen på fredsprosessen, sier generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Henriette Westhrin. –De opplever den som for lite inkluderende, og ikke tilstrekkelig representativ for den sosiale og geografiske bredden som finnes i syrisk sivilsamfunn.

Til tross for en utrolig utfordrende situasjon jobber fortsatt sivilsamfunnsorganisasjoner i og utenfor Syria en utrettelig kamp for et bedre, mer inkluderende og forsonet Syria. Nå må Norge bruke sin plass i Sikkerhetsrådet til å jobbe for en mer inkluderende fredsprosess som sikrer at alle deler av Syria har en stemme.

–Vi setter pris på at Norge inviterer til at representanter fra lokalt sivilsamfunn i Syria skal gi innspill når Sikkerhetsrådet møtes for å diskutere situasjonen der. Samtidig ber vi Norge om å gjøre beskyttelse av sivilsamfunnsaktører en mer sentral del av den politiske dialogen rundt Syria, sier Westhrin. –Det er ikke akseptabelt at menneskerettighets- og demokratiforkjempere kriminaliseres, og blir forfulgt, kidnappet, drept, eller forsvinner sporløst

Når vi går inn i konfliktens ellevte år er det skremmende å se at rommet for sivilsamfunn som ble åpnet for ti år siden, nå er i ferd med å lukkes, spesielt i regjeringskontrollerte områder. Regionale krefter er også med på å begrense sivilsamfunnets spillerom og inkludering i de viktige fredsforhandlingene. Dette bør være til stor bekymring for alle som ønsker forsoning og fred for Syria.

–Vi vet om de gode kreftene som fortsatt finnes i Syria. De har aldri sluttet å kjempe, og vi må aldri slutte å støtte dem, avslutter Westhrin.

Fra markering for Syria i Oslo

Norsk Folkehjelp: Tusenvis av frivillige akutthjelpere står klare for å redde liv. Hvorfor makter ikke staten å bruke tilbudet?24.3.2021 11:42:52 CET | Pressemelding

I 2017 inviterte helseminister Bent Høie til dugnad for å redde flere liv. Private og frivillige organisasjoner har investert tusenvis av timer og millioner av kroner i dugnaden, men fire år etter oppstart makter ikke staten å sette prosjektet ut i live. I dag utfordres helse- og omsorgsministeren av Arbeiderpartiets Tuva Moflag i stortingets spørretime.