Norsk Folkehjelp: Norge må undertegne FN-traktaten og øke sin innsats mot Atomvåpen

Norsk Folkehjelp gjorde følgende vedtak på landsmøtet i dag; at norske myndigheter øker sin innsats for å bidra til kjernefysisk nedrustning og en verden fri for atomvåpen og at Norge undertegner og ratifiserer FN-traktaten som forbyr atomvåpen

Atomvåpen truer planeten og vår overlevelse som menneskehet. Som masseødeleggelsesvåpen er effekten transnasjonal med konsekvenser som strekker seg over generasjoner. Detonasjon av én atombombe vil drepe hundretusenvis av mennesker, legge byer i ruiner og medføre katastrofale konsekvenser for klima, miljø og matproduksjon. Atombomben er et ikke-diskriminerende våpen, og dreper barn så vel som militære mål. Atomvåpen strider mot internasjonal humanitærrett, og Norsk Folkehjelp, som beredskapsorganisasjon, solidaritetsorganisasjon og humanitær aktør ønsker en atomvåpenfri verden.

Norsk Folkehjelp skal derfor fortsette arbeidet sammen med den Internasjonale Kampanjen for å Forby Atomvåpen (ICAN), som i 2017 ble tildelt Nobels Fredspris for sin innsats for forbudet. Et tiår med politisk kamp førte 07 juli 2017 til at 122 land vedtok traktaten for et forbud mot atomvåpen. Norge, som i 2013 tok initiativ til en internasjonal konferanse om de humanitære konsekvensene av atomvåpen, ble i 2017 imidlertid stående utenfor, sammen med et lite mindretall av stater som ikke deltok i forhandlingene. Sammen med flertallet i den norske befolkning mener Norsk Folkehjelp at Norge må snu i saken, signerer og ratifiserer FN-traktaten som forbyr atomvåpen og stå på humanitetens side i fremtiden.

Norge må arbeide for en atomvåpenfri verden, hvor signering og ratifisering av traktaten for et forbud mot atomvåpen er et viktig skritt, da traktaten forbyr utvikling, testing, produksjon, besittelse, overføring, lagring og bruk eller trussel om bruk av atomvåpen. Som fredsnasjon må Norge ta en aktiv rolle i å sørge for at traktaten trer i kraft og blir internasjonal lov, slik at atomvåpen blir forbudt på lik linje med øvrige masseutryddelsesvåpen verden har sett.

For mer informasjon, ta kontakt med styreleder i Norsk Folkehjelp Gerd Kristiansen på telefon

Norsk folkehjelp - Colombia med nasjonal storstreik – flere kjente ledere kommer til Oslo og kan intervjues21.11.2019 14:57:36 CETPressemelding

I dag torsdag 21 begynner en nasjonal storstreik i Colombia. Situasjonen er svært spent, det er stor mobilisering også blant folk som ikke vanligvis streiker, regjeringen truer med portforbud og har militarisert Bogota sentrum. Kravene fra de som protesterer er mange, men inkluderer stans av drap på miljøforkjempere, urfolk og andre sosiale ledere, gjennomføring av fredsavtalen, endringer i pensjons og arbeidstakerrettigheter og omfordeling av ressurser.

Nuclear Weapons Ban Monitor 2019 er her16.10.2019 19:05:34 CESTPressemelding

Norsk Folkehjelp lanserte 16 oktober årets utgave av Nuclear Weapons Ban Monitor, på et arrangement under FNs generalforsamling i New York. Rapporten, som generalsekretær Henriette Westhrin har kalt "ei forskningsbasert vaktbikkje", måler fremgangen til en verden fri for atomvåpen generelt og FN-traktaten som forbyr atomvåpen spesielt. Den evaluerer også hvorvidt ulike staters politikk og praksis på atomvåpenområdet er i samsvar med forbudstraktaten eller ikke.