Norsk Folkehjelp krever skjerpede rutiner i Norfund etter en historisk dom for drap på miljøaktivist i Honduras.

Den honduranske forretningsmannen, og tidligere rådgiver for det norske statlige investeringsfondet Norfund, David Castillo, ble i går dømt til 22 år og 8 måneder i fengsel for å ha planlagt drapet på miljøaktivisten Berta Caceres. Caceres (42) ble skutt og drept i eget hjem i 2016 for å ha kjempet mot utbyggingen av et stort vannkraftverk i Rio Blanco-området i Honduras.

- Aldri før har honduranske myndigheter dømt bakmenn for drap på miljøaktivister. Dette er rett og slett historisk, sier Beate Thoresen, seksjonsleder i Norsk Folkehjelp. Dette har vi kjempet for med våre partnere i Honduras i så mange år. Det er en seier at de som planla mordet blir ansvarliggjort.

David Castillo ble kjent skyldig for mordet i 2021, men domsutmålingen ble først klar i går, etter å ha blitt utsatt flere ganger.

Det statlige investeringsfondet Norfund brukte David Castillo som rådgiver og samarbeidspartner for sine investeringer i Honduras inntil han ble arrestert. Norsk Folkehjelp og partnere i Honduras har ved flere anledninger advart Norfund mot de rådgivere og samarbeidspartnere fondet har i Honduras, og oppfordret Norfund om å gjøre grundige aktomhetsvurderinger av disse.

Norsk Folkehjelp mener at gårsdagens nyheter viser at det er et stort behov for å stille mer omfattende krav til et statlig investeringsfond. Norfunds investeringer må være ansvarlige og i tråd med grunnleggende menneskerettigheter og ivaretakelse av miljø. I land hvor risikoen er høy, må de være enda mer nøye og stille enda sterkere krav og sikre bred konsultasjon.

Norsk Folkehjelp mener det er nødvendig med en revisjon av Norfunds mandat for å få til dette.

For mer info ta kontakt med Beate Thoresen på tlf: 45200055

Her er lenke til BBC World News om dommen: https://www.bbc.com/news/world-latin-america-61875394

Historisk FN-møte satte kursen for atomvåpennedrustning24.6.2022 15:48:42 CEST | Leserinnlegg

I FN i Wien vedtok det første statspartsmøtet for FN-traktaten som forbyr atomvåpen Sankthansaften en banebrytende 50-punkters handlingsplan og en sterk og klar politisk erklæring. Det historiske møtet, som fant sted i en tid med økende risiko for atomkrig, satte kursen for arbeidet fremover med å iverksette denne unge og viktige traktatens mål om å få verdens ni atomvåpenstater til å ruste ned sine arsenaler. Den kursen må Norge følge.

Norsk Folkehjelp; gir regjeringen skryt for å delta på møtet om atomvåpenforbud23.6.2022 08:55:44 CEST | Pressemelding

Selv om Norsk Folkehjelp mener at Norge bør undertegne og ratifisere forbudstraktaten, vil Norsk Folkehjelp gi regjeringen skryt for at den ved å være først ut i NATO til å melde seg som observatør til statspartsmøtet, brøt vekk fra forventningen i alliansen om at alle medlemslandene må være med på å både ignorere og trykke ned FN-flertallet som støtter forbudstraktaten. Det førte til at også Tyskland, Nederland og Belgia (som alle har amerikanske atomvåpen på sitt territorium) også sluttet seg til som observatører.