Norsk Folkehjelp: Kampen mot ulikhet må tas på alvor av regjeringen

I dag eier 0.5% av verdens befolkning nesten 40% av verdens rikdom. Dette reflekteres ikke i regjeringens utviklingspolitikk. Folk skal leve, ikke bare overleve.I vedtak på Norsk Folkehjelps Landsmøte krever Solidaritetsungdommen at målet om reduksjon av ulikhet prioriteres i den norske utviklingspolitikken og at regjeringen må utarbeide en strategi som skal bekjempe ulikhet.

Vedtaket som er gjort av landsmøtet i Norsk Folkehjelp inneholdt også punktene at:

• Den norske utviklingspolitikken skal fokusere mer på makt og ressursfordeling og sette det på dagsorden
  • Utviklingspolitikken støtter folks mulighet til å kjempe frem sine rettigheter, stå opp mot maktmisbruk, korrupsjon og skjev fordeling
  • Norske myndigheter tar ansvar for å arbeide for at strategiske naturressurser kommer folket til gode

For mer informasjon ta kontakt med styreleder i Norsk Folkehjelp Gerd Kristiansen 91564205

Nuclear Weapons Ban Monitor 2019 er her16.10.2019 19:05:34 CESTPressemelding

Norsk Folkehjelp lanserte 16 oktober årets utgave av Nuclear Weapons Ban Monitor, på et arrangement under FNs generalforsamling i New York. Rapporten, som generalsekretær Henriette Westhrin har kalt "ei forskningsbasert vaktbikkje", måler fremgangen til en verden fri for atomvåpen generelt og FN-traktaten som forbyr atomvåpen spesielt. Den evaluerer også hvorvidt ulike staters politikk og praksis på atomvåpenområdet er i samsvar med forbudstraktaten eller ikke.