Norsk Folkehjelp: Investeringer på norsk sokkel kan være finansiert av grove krigsforbrytelser

Etter over ti år med etterforskning har den svenske påtalemyndigheten i dag tatt ut tiltale mot oljegiganten Lundin Energy for mulige krigsforbrytelser begått i Sør-Sudan mens selskapet opererte der fra 1997-2003. Rettssaken vil sannsynligvis starte tidlig i 2022.
Foto: Torunn Aaslund/ Norsk Folkehjelp

–Dette er fantastiske nyheter for alle som er opptatte av menneskerettigheter, sier Norsk Folkehjelps generalsekretær, Henriette Westhrin.Denne rettsaken er historisk og viser at selskaper som opererer i land uten de samme rettsinstitusjonene og systemene vi er vante med,uansettmå stå til ansvarfor sine handlinger. Som en organisasjon som har jobbet i Sør-Sudan siden 1986 er vi glade for at svenskene går foran med et godt eksempel når denne saken tas til retten, fortsetter Westhrin.

I perioden Lundin opererte i området Unity i Sør-Sudan opplevde sivilbefolkningen grove overgrep i form av bombinger, angrep, plyndring og drap.

I dag opererer Lundin Energy først og fremst i Norge, og er et av selskapene som driver størst på norsk sokkel. Det var særlig overskuddet fra salget av blokk 5A i Sør-Sudan som muliggjorde investeringene her, det har Lundin selv slått fast i sine årsrapporter. Svensk påtalemyndighet melder at de vil inndra overskuddene selskapet hadde i Sør-Sudan i 2003 om de blir funnet skyldige.

–Utfallet av rettssaken blir derfor viktig for oss her i Norge, siden rettssaken kan komme til å vise at Lundin Energys operasjoner er finansiert med grove forbrytelse, sier Westhrin. Lundin snakker mye om bærekraft og ansvarlighet på norsk sokkel, men vi har ikke sett det samme når de snakker om Sør-Sudan og det som skjedde der.

Fordi lokalbefolkningen i Unity ble ansett som en trussel mot oljeutvinningen ble de tvunget vekk fra området. 12 000 døde og minst 160 000 ble fordrevet. Mange har aldri kunnet returnere.

–Våre partnere i Sør-Sudan forteller at rettssaken er utrolig viktig for landet, og spesielt for de direkte berørte familiene, sier Westhrin. –Nå håper ofrene på erstatning, men ikke minst på rettsaken i seg selv, og muligheten til å få sannhetenfrem i lyset

Vi i Norsk Folkehjelp skal også følge den med argusøyne, avslutter hun.

Foto: Torunn Aaslund/ Norsk Folkehjelp