Norsk Folkehjelp: –Ikke et budsjett for å sikre god beredskap over hele landet

De frivillige redningsressursene må prioriteres for å sikre at hele landet har en god beredskap for neste krise. Heller ikke i år er tilskuddet til frivillige organisasjoner i redningstjenesten økt.

redningstjenesten i samarbeid med etatene

– Regjeringen må ta innover seg at de frivillige må prioriteres for å sikre beredskapen i landet vårt. De frivillige viser gang på gang at de er helt sentrale ressurser i større hendelser og katastrofermen det virker som de venter forgjeves på støtten de trenger fra det offentlige, sier Erlend Aarsæther, leder for førstehjelp og redningstjeneste i Norsk Folkehjelp.

Tilskudd til frivillige organisasjoner i redningstjenesten er uendret og uten en ny satsning (post 71)

– Den norske beredskapsmodellen hadde ikke fungert uten de frivillige. Mange steder er de frivillige første og kanskje til og med eneste ressurs som kommer når noe går galt. Det virker ikke som om regjeringen tar dette på alvor, sier Aarsæther.

Doblet innsats i 2020

Koronakrisen har synliggjort behovet for en satsing på de frivillige i redningstjenesten, som har vært en avgjørende støtte til kommuner og det lokale helsevesenet over hele landetInkluderer man oppdrag i forbindelse med koronaviruset, er oppdragsmengden til de frivillige i Norsk Folkehjelp mer enn doblet i 2020 sammenlignet med året før

– De frivillige strekker seg svært langt for å bidra når de trengs. I lengden vil den manglende satsingen på de frivilligeressursene svekke beredskapen fordi det går utover vår evne til å ruste opp for de utfordringene vi vet kommer til å legge betydelig press på redningstjenesten i årene som kommer – som klimaendringer og økt turisme, sier Aarsæther.

Rapport fra frivilligheten

– Regjeringen vet også veldig godt hva de frivillige redningsressursene trenger. Vi har bedt om en satsing på de frivillige redningsressursene i mange år, blant annet gjennom en omfattende rapport som Justisdepartementet selv bestilte. Den ble overlevert for snart to år siden, men vi venter fortsatt på at politikerne tar tak i tiltakene, sier Aarsæther.

Ifølge rapporten er det aller viktigste tiltaketen økning det årlige tilskuddet til de frivillige beredskapsorganisasjonene. Deretter kommer en permanent løsning rundt innkjøp av nye nødnett, som de frivillige bruker til å kommunisere med helse og politi under redningsaksjoner.

– Det er ingen tvil om behovet her. Antall redningsaksjoner i Norge øker, og de frivillige bidrar i en stadig større andel av disse aksjonene. Vi strekker oss så langt vi kan for å møte behovet, men det offentlige må også bidra, sier Aarsæther.

Henriette Killi WesthrinGeneralsekretær Norsk Folkehjelp

redningstjenesten i samarbeid med etatene

Norsk Folkehjelp - bistand på 1% av BNI er bra- arbeidet mot covid-19 må ikke gå på bekostning av arbeidet med å styrke sivilsamfunnet.7.10.2020 13:44:35 CESTPressemelding

Norsk Folkehjelp er fornøyd med å se at nivået på bistanden opprettholdes på 1% av BNI og utgjør 38,4 milliarder. Regjeringen viser at dette ikke er tiden for å kutte i internasjonal bistand. Kampen mot covid-19 er global og verdens land må stå sammen i den. Når flere andre land har kuttet i bistanden er Norges opprettholdelse av 1% et sterkt internasjonalt signal som vil bli lagt merke til.

Norsk Folkehjelp: Viktig å bekjempe hatkriminalitet - bra med nasjonalt kompetansesenter til støtte for alle politidistrikt7.10.2020 12:45:00 CESTPressemelding

Hatkriminalitet er et voksende problem som vi som samfunn må adressere. I dag er det bare Oslo politidistrikt som har en dedikert gruppe som jobber med hatkriminalitet. Det er derfor gledelig at regjeringen nå bevilger penger til et nasjonalt kompetansesenter som skal være til støtte for alle politidistrikt. Norsk Folkehjelp er også glade for øremerket tilskudd til forskning på feltet.