Norsk Folkehjelp; Historisk rolig påske for redningstjenesten – folk er solidariske og har holdt seg unna fjellet

En uvanlig stille påske for redningstjenesten i Norsk Folkehjelp, sier leder av Norsk Folkehjelps sentrale sanitetsutvalg, Vegard Eidissen Lindbæk. - Folk har vært flinke til å forholde seg til helsemyndighetenes råd om å holde seg hjemme. Allikevel synes vi det er bra at folk kommer seg ut på tur i nærområdet.

Frivillig i Årdal Egil Bjarne Lingjerde Foto: Norsk Folkehjelp

Hittil har det vært særdeles lite oppdrag i forbindelse med påskeutfarten. Vi har hatt fire henteoppdrag med snøscooter og vært ute på fem leteaksjoner. Hvis vi sammenligner dette med «toppåret» 2018 da vi hadde 95 redningsoppdrag, så er dette en historisk stille påske, sier Vegard E. Lindbæk.

De fleste av Norsk Folkehjelps frivillige lag har hatt hjemmeberedskap i forbindelse med koronasituasjonen og ser vi på siste fire ukene har det allikevel vært travle tider for Norsk Folkehjelps frivillige mannskap.

Norsk folkehjelp har siden 13.mars bidratt med til sammen 3000 frivillige timer i innsats mot Koronaviruset – noe som utgjør godt over 1,5 årsverk. Noen av de oppgavene vi har løst er: Bemanne beredskapsambulanser i samarbeid med sykehusene, adgangskontroll til alders og sykehjem, utkjøring av matvarer til folk i karantene, samt informasjon om karantene og koronaviruset for tilreisende på flyplasser og båthavner.

For mer informasjon ta kontakt med Vegard Eidissen Lindbæk på telefon 97 05 89 99.

Frivillig i Årdal Egil Bjarne Lingjerde Foto: Norsk Folkehjelp
Norsk Folkehjelp Rena Foto: Norsk Folkehjelp

Norsk Folkehjelp - bistand på 1% av BNI er bra- arbeidet mot covid-19 må ikke gå på bekostning av arbeidet med å styrke sivilsamfunnet.7.10.2020 13:44:35 CESTPressemelding

Norsk Folkehjelp er fornøyd med å se at nivået på bistanden opprettholdes på 1% av BNI og utgjør 38,4 milliarder. Regjeringen viser at dette ikke er tiden for å kutte i internasjonal bistand. Kampen mot covid-19 er global og verdens land må stå sammen i den. Når flere andre land har kuttet i bistanden er Norges opprettholdelse av 1% et sterkt internasjonalt signal som vil bli lagt merke til.

Norsk Folkehjelp: Viktig å bekjempe hatkriminalitet - bra med nasjonalt kompetansesenter til støtte for alle politidistrikt7.10.2020 12:45:00 CESTPressemelding

Hatkriminalitet er et voksende problem som vi som samfunn må adressere. I dag er det bare Oslo politidistrikt som har en dedikert gruppe som jobber med hatkriminalitet. Det er derfor gledelig at regjeringen nå bevilger penger til et nasjonalt kompetansesenter som skal være til støtte for alle politidistrikt. Norsk Folkehjelp er også glade for øremerket tilskudd til forskning på feltet.

Norsk Folkehjelp: Bra med tiltak for bekjempelse av rasisme og diskriminering7.10.2020 12:35:29 CESTPressemelding

Norsk Folkehjelp er glade for regjeringas satsing på en ny tilskuddsordning i arbeidet mot rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer. Strukturelle forhold fører til at minoriteter systematisk kommer dårligere ut enn andre deler av befolkningen, dette må bekjempes. Norsk Folkehjelp håper derfor at bevilgningen for å øke mangfoldet i arbeidslivet kan bidra til faktiske endringer.