Norsk Folkehjelp Henriette Killi Westhrin går av som generalsekretær

På ekstraordinært styremøte 3. mai ble det klart at Sentralstyret ikke aktivt kunne støtte Westhrin i den retning for organisasjonen hun la frem. Westhrin valgte derfor å fratre sin stilling umiddelbart.

- Vi synes det er beklagelig, men har forståelse for at Westhrin velger å trekke seg når styret ikke kunne støtte hennes veivalg for organisasjonen, sier styreleder Amalie Hilde Tofte.

- Vi fokuserer nå på å videreføre det viktige arbeidet som Norsk Folkehjelp gjør i inn- og utland på en god måte. Vi takker Westhrin for det gode arbeidet hun har gjort som leder av organisasjonen i en årrekke.

- Hennes utrettelige kamp mot ulikhet i hele verden, slik at folk får mulighet til å utvikle seg i rettferdige, demokratiske samfunn, har vært utrolig viktig, sier Tofte.

Assisterende generalsekretær Per Nergaard trer midlertidig inn i rollen som leder for organisasjonen. Nergaard har fungert i denne stillingen før, og kjenner Norsk Folkehjelp godt.

Alle henvendelser om dette kan rettes til styreleder Amalie Hilde Tofte, epost: amalie.hilde.tofte@industrienergi.no,  mobil: +47 926 55 236

Henriette Killi Westhrins kommentar:

Noen ganger klarer man ikke å komme frem til enighet. Slik ble det nå. Denne gangen handlet det om sentrale strategiske veivalg og håndtering av risiko. Når det gjelder så sentrale områder kan vi ikke ha en langvarig uenighet gående, så da det mest riktig at jeg avslutter mitt arbeidsforhold, og at noen andre overtar stafettpinnen. Jeg er stolt av alt det gode arbeidet vi har fått til i den over seks år lange perioden jeg har vært generalsekretær. Jeg forlater en organisasjon med rekordomsetning og med rekordhøyt antall medlemmer. Nå ønsker jeg organisasjonen alt mulig godt videre. I en tid der ulikheten øker, demokratiet vakler, atomvåpentruslene blir mer større, stadig flere sivile skades av eksplosive våpen og den norske frivillige beredskapen trenger et løft og kampen for et mer inkluderende og rausere Norge må gå videre, så trenger vi ett sterkt Norsk Folkehjelp.